پوستر حسن روحانی در میان هواداران در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری – عکس از گتی ایمجز

پوستر حسن روحانی در میان هواداران در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری – عکس از گتی ایمجز

این خبرکه وزیر خارجه روسیه گفته است گروه ۱+۵ پس از مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران پیشنهاد جدیدی را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به ایران خواهد داد توجه بسیاری رسانه های داخل و خارج ایران را به خود جلب کرده است.

علت توجه خبرگزاریهای مختلف به این خبر بدون شک برگزاری دور جدیدی از این مذاکرات نیست چرا که تاکنون چندین دوره از این مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ برگزار شده است و در شرایط معمول در چند سال اخیر قاعدتا نباید انتظار داشت تحولی قابل توجه در محتوا و نتیجه مذاکرات پدید آید.

ایران و گروه ۱+۵ آخرین دور مذاکرات خود را در تاریخ ششم آوریل امسال در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار کردند. دو طرف پیش از آن نیز در تاریخ ۲۶ و ۲۷ فوریه دور دیگری از مذاکرات را در آلماتی پشت سر گذاشته بودند.

اما آنچه که در این خبر جلب توجه می کند برگزاری این دوره از مذاکرات پس از تحلیف رئیس جمهور جدید ایران حسن روحانی است. قرار است مراسم تنفیذ حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سوم اوت (١٢مرداد) و مراسم تحلیف وی روز پنجم اوت (١۴مرداد) برگزار شود. روحانی شخصی است که خود چند سال به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ایران مسئولیت مذاکرات با کشورهای غربی در زمینه برنامه هسته ای ایران را بر عهده داشت.

سرگئی لاوروف روز جمعه گفته است، آمادگی ایران برای بحث در خصوص امکان توقف غنی‌سازی اورانیوم تا درجه ٢٠ درصد، مدت‌ها قبل از انتخابات نشان داده شد.

وزیر امور خارجه روسیه، پیشتر نیز گفته بود که اگر ایران به غنی سازی تا ٢٠ درصدی اورانیوم نپردازد، گروه ١+۵ آماده برداشتن گام‌هایی در جهت تخفیف تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی خواهد بود.

به نوشته ریانوستی، در جریان مناظره نامزدهای انتخابات ایران گفته شد که در مذاکرات آلماتی، گروه ۱+۵ پذیرفته بود که در قبال تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد، ۳ تحریم را علیه ایران بردارد اما تیم مذاکره کننده ایران زیر بار این پیشنهاد نرفت.

همچنین در جریان گفتگوهای نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون ایران، حسن روحانی از عملکردش در مذاکرات هسته ای دفاع کرد و آنرا مورد تأیید رهبری نظام ایران و نیز به نفع کشور دانست. این عملکرد البته در چند سال اخیر مورد انتقاد و هجمه شدید دولت احمدی نژاد و بعضی از دیگر اصولگرایان قرار داشته است.

به نظر می رسد اکنون با انتخاب حسن روحانی کشورهای قدرتمند جهان انتظار پیشرفت قابل ملاحظه و سریع در مذاکرات را دارند.

به گزارش پرس تی وی، هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه ‎شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن تصریح کرد، انتظار دارد ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، امریکا و آلمان) مذاکرات خود را ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه چین پکن در پی برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری ایران، به “تلاش‎های سازنده” خود برای تسهیل کردن مذاکرات مربوط به برنامه انرژی هسته‎ای ایران ادامه خواهد داد.

این مقام چینی همچنین درباره ی حل اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه گذشته هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا-۲۴ با تاکید بر لزوم هرچه سریعتر برگزاری دور بعدی مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران گفته بود: “ما امیدواریم که این موضوع (حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران) به تعویق نیفتد. ما خواستار آن هستیم که در زمانی هر چه زودتر بعد از آغاز به کار رئیس‌جمهوری جدید ایران دور بعدی مذاکرات طرفین برگزار شود.”

همچنین به گزارش فارس، هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران به عنوان میانه‌رویی نام برد که می‌تواند آغازی تازه برای برنامه هسته‌ای ایران باشد چرا که وی کسی است که در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

این هفته‌نامه آلمانی نوشت انتظار می‌رود گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران که مدتی است متوقف شده، بار دیگر از سر گرفته شود. روحانی امیدوار است که غرب رویکرد جدیدی در مواجهه با ایران و بر اساس احترام متقابل در پیش گیرد.

برنار هورساده کارشناس ایران در یک موسسه مطالعاتی فرانسوی در این مورد گفت: “تغییر رئیس‌جمهور در ایران همیشه امکانی برای شروعی دوباره فراهم می‌کند.در دوران احمدی‌نژاد اعتماد متقابل ( میان غرب و ایران) از بین رفته بود.”

هورساده معتقد است که روحانی کسی است که می‌توان با وی به توافق رسید.

ایجاد تفاوت در موضع گیری مقامات غربی را شاید با نگاهی به بعضی خبرها بتوان دریافت. وزیر دفاع فرانسه اواخر اردییهشت ماه امسال با اشاره به مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵، ایران را به اتخاذ راهبردی خاص برای به درازا کشاندن این مذاکرات متهم کرد و گفت: با توجه به معاهده ان پی تی ما مسئولیت داریم که در مقابل ایران بایستیم. این مسئولیت به ما و متحد آمریکایی ما این حق را می دهد که تحریم های بیشتری علیه ایران اعمل کنیم.

صرف نظر از پیش بینی ها و انتظارات از عملکرد روحانی، دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ برای مشخص شدن بسیاری از موضع گیری های دولت جدید ایران در زمینه های گوناگون بین المللی معنادار خواهد بود. در شرایطی که موضع گیری و رویکرد ایران در مذاکرات هسته ای تا حدود زیادی تحت تأثیر و نظر مستقیم رهبری ایران است، باید دید روحانی تا چه حد خواهد توانست نظرات میانه روی هسته ای خود را به اجرا بگذارد.