دختربچه ای در میان بروشورهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و نیز شوراهای شهر و روستا در ایران – عکس از گتی ایمیجز

دختربچه ای در میان بروشورهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و نیز شوراهای شهر و روستا در ایران – عکس از گتی ایمیجز

در آستانه انتخابات حساس ریاست جمهوری در ایران، نظرسنجی ها و گمانه زنی های متعدد از احتمال جدی دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری در ایران حکایت می کنند.

در چند روز گذشته حداد عادل و عارف از دور رقابت های ریاست جمهوری کناره گیری کردند. اگر چه عارف به نفع کسی کنار نرفت اما با توجه به بیانیه های شخصیت هایی مانند خاتمی و هاشمی رفسنجانی اکنون رأی جناح اصلاح طلب و اعتدال گرا تا حدود زیادی بر حسن روحانی دیگر نامزد این جناح متمرکز شده و قطعا میزان رأی او را افزایش می دهد. در همین حال این افزایش رأی بعید است در دور اول به پیروزی روحانی بیانجامد.

عباس عبدی فعال سیاسی و روزنامه نگار در گفتگو با دویچه وله گفته است اگر موج شدیدی در میان طرفداران اصلاحات ایجاد شود در دور اول نتیجه قطعی خواهد شد. او در همین حال معتقد است انتخابات ریاست جمهوری به احتمال بسیار زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد.

عبدی در توضیح علت این پیشبینی میگوید: “در این انتخابات نه شخصیت خیلی متمایزتری از دیگران هست و نه گفتمان متمایز غالبی وجود دارد. البته هریک از کاندیداها میتوانند مظهر یک گفتمان باشند ولی این گفتمان هنوز آنقدر قدرت نگرفته که همه را درو کرده و با خود ببرد”.

از سوی دیگر در میان نامزدهایی که به عنوان اصولگرا شناخته می شوند چنین ائتلافی صورت نگرفته هر چند با توجه به نظرسنجی ها به نظر می رسد در میان آنها رأی قالیباف از دیگران بیشتر باشد.

به نوشته وبسایت الف، نظر سنجی که توسط یک نهاد معتبر نظارتی صورت گرفته است، نشان می دهد که قالیباف ۲۱ درصد، روحانی ۱۱.۹ درصد ، رضائی ۱۱.۴ درصد ، جلیلی ۱۱ درصد، ولایتی ۸.۸ درصد، عارف ۷.۲ درصد، حدادعادل ۳.۶ درصد و غرضی ۲ درصد آرا این دوره انتخابات را کسب می کنند.

نظر سنجی یک نهاد رسانه ای-فرهنگی هم در مراکز استان ها نشان می دهد که رأی قالیباف ۲۶ درصد، روحانی ۱۱.۷ درصد، رضائی ۱۱.۶ درصد، جلیلی ۱۰.۴ درصد،عارف ۹.۷ ولایتی ۸.۳ درصد و حدادعادل ۲.۸ درصد است.
صرف نظر از دقت این نظرسنجی ها شرایط کنونی در مجموع حاکی از آنست که نتیجه انتخابات در این انتخابات هم در مرحله دوم مشخص خواهد شد.

اولین بار این اتفاق در انتخابات سال ۸۴ رخ داد. انتخاباتی که در مرحله اول آن اکبر هاشمی رفسنجانی با ۲۱ درصد آرا و محمود احمدی نژاد با ۱۹ و نیم درصد آرا به مرحله دوم راه یافته و نهایتا در سوم تیر آن سال، احمدی نژاد پیروز انتخابات شد.
به نوشته خبرگزاری مهر، براساس قانون انتخابات ایران، انتخابات ریاست جمهوری با کسب اکثریت مطلق آرا است.

ماده ۱۳ قانون انتخابات تاکید دارد که نامزد پیروز باید اکثریت مطلق آرا را به دست آورد و چنانچه در مرحله اول برای هیچیک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نشد، انتخابات دو مرحله ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آرا در مرحله اول داشته اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می کنند.اکثریت مطلق یا اکثریت تام از نظر لغوی به معنای «نصف بعلاوه یک یا تعداد آرایی که لااقل مساوی نصف به علاوه یک باشد» آمده است.

در دوره های انتخابات در ایران که پیش از سال ۸۴ که تک مرحله ای برگزار شد، نامزدها معمولا بیشتر از ۶۰ درصد آرا را کسب کرده اند. در انتخابات سال ۸۰ که از قضا آن دوره هم با تعدد نامزدها- ۱۰ نامزد-مواجه بودیم، سید محمد خاتمی ۹۰/۷۶ درصد آرا را کسب کرده بود.

در سال ۷۶ هم خاتمی در رقابت با علی اکبر ناطق نوری ۹۰/۶۹ درصد آرا را کسب کرد. سال ۷۲ و ۶۸ هاشمی رفسنجانی به ترتیب ۶۳ و ۹۴ درصد آرا را کسب کرد. در سال های ۶۴ و ۶۰ هم آیت الله العظمی خامنه ای به ترتیب ۸۵ و ۹۵ درصد آرا را کسب کرد. پیش از آن در سال ۶۰ ، رجایی با کسب ۹۰ درصد آرا پیروز انتخابات شده بود و قبل تر و در اولین انتخابات نیز بنی صدر با ۷۶ درصد آرا پیروز انتخابات شده بود.