باراک اوباما رییس جمهور آمریکا - عکس از اسوشیتدپرس

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

در حالی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا گفته است که سرویس های اطلاعاتی کشورش قدرت گروه داعش را دست کم گرفته بودند، شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور سعودی گفته است: «ما می دانیم که داعش به صورت اتفاقی ایجاد نشده بلکه با پول دولت و سازمان هایی شکل گرفته که با همه منابع و سوءنیت هایشان از داعش حمایت می کنند. چطور می توان این را تفسیر کرد؟

اوباما اخیرا گفته است: «من تصور می کنم که جیم کلاپر رییس جامعه اطلاعاتی ما اذعان کرده است.. آنها آنچه را در سوریه رخ می داده را دست کم گرفته اند.» وی همچنین به این مساله اعتراف کرد که کشورش توانایی های ارتش عراق را هم دست کم گرفته است! آیا جامعه اطلاعاتی آمریکا تهدید داعش را دست گرفت، یا اینکه اوباما تلاش می کند از بحران سوریه اجتناب کند؟

شواهد نشان می دهد که در جریان انقلاب سوریه، دولت آمریکا بارها درباره شدت بحران سوریه و اینکه این بحران به رادیکالیزه شدن جریان ها در منطقه و نابودی کل کشور سوریه منجر می شود، هشدار می داد.

بسیاری از رهبران این هشدار ها را چه علنی و چه به صورت خصوصی تکرار کرده اند. اوباما خود نیز این را پذیرفت، زمانی که گفت که از هنگام آغاز انقلاب سوریه وی تماس های تلفنی از مقامات خارجی دریافت کرده که از وی می خواسته اند مداخله کند. در همین حال اوباما دائما می گفت که راه حل واضحی را برای آن وضعیت نمی بیند.

اوباما، به رغم همه هشدارها درباره وخامت بحران سوریه همواره تاکید می کرد که شورشیان سوریه تنها عده ای دهقان و پزشک هستند، و از حمایت آنها خودداری می کرد و خشونت هایی که در آنجا رخ می داد، حمایت ایران از بشار اسد، و حضور تندروهای سنی و شیعه در سوریه را نادیده می گرفت.

هفته پیش، نیویورک تایمز تحلیلی شگفت انگیز را منتشر کرد درباره دیدگاه دولت آمریکا در قبال این بحران و اینکه چگونه اوباما بر این باور بوده است که بحران سوریه یکی از بدترین بحران هایی است که هیچ یک از روسای جمهور با آن روبرو شده اند.

در آن هنگام، به نوشته این روزنامه، اوباما در جریان نشست ها درباره سوریه آنچنان بی علاقه نشان می داد که «اغلب در هنگام بحث ها بی حوصله بود یا وارد بحث نمی شد، و گاه پیام هایش را در گوشی بلک بری اش می خواند و یا اینکه قوز می کرد و آدامس می جوید.»

این روزنامه همچنین به نقل از معاون وقت مشاور امنیت ملی آمریکا نوشته که بحران سوریه سال ها ایران را درگیر خواهد کرد و درگیری بین حزب الله و القاعده در سوریه کاملا به نفع آمریکا است.

به رغم همه هشدارها درباره جدی بودن اوضاع، دولت اوباما پیشنهاد سیا را برای تسلیح شورشیان، در زمان مدیریت دیوید پترائوس و پس از آن، رد کرده بود.

بدین ترتیب، به سختی می توان باور کرد که اطلاعات آمریکا تهدید ناشی از بحران سوریه و داعش را دست کم گرفته باشد. همچنین به سختی می توان پذیرفت که هیچ یک از این هشدارها هرگز به گوش اوباما نرسیده باشد.

بدون شک، تمایل اوباما به عدم مداخله در سوریه، خارج کردن عجولانه ارتش آمریکا از عراق، پشت کردن به منطقه، و نادیده گرفتن تهدیدهای اسد درباره به آتش کشیدن منطقه، وضعیت کنونی را به وجود آورده است.

هر کسی وخامت بحران سوریه و اینکه «داعش به صورت اتفاقی ایجاد نشده بلکه با پول دولت و سازمان هایی شکل گرفته که از همه منابع و سوءنیت هایشان برای حمایت از داعش بهره می گیرند»، آنطور که وزیر کشور سعودی گفته را درک می کند. اما تنها طرفی که بر نادیده گرفتن همه این مسائل اصرار ورزید، دولت آمریکا بود.