ولادیمیر پوتین و بشار اسد رؤسای جمهور روسیه و سوریه در حال رفتن به سالن اصلی در کرملین در سفر ناگهانی و اعلام نشده اسد به روسیه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

ولادیمیر پوتین و بشار اسد رؤسای جمهور روسیه و سوریه در حال رفتن به سالن اصلی در کرملین در سفر ناگهانی و اعلام نشده اسد به روسیه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همان گونه که با مداخله نظامی در سوریه جهان را شگفت زده کرد، با اعلام خروج جزئی از آن جا، بار دیگر جهان را شگفت زده کرد. سؤال در این جا این نیست که چرا روس ها خروج جزئی خود را از سوریه اعلام کردند، زیرا هنوز زود است از جزئیات آگاه شد، به خصوص که جهان مدتی طولانی در انتظار فهمیدن دلایل واقعی مداخله بود. اما سؤال این است: آیا در آن شبی که تصمیم روسیه اعلام شد بشار اسد را خواب برد؟

 خواندن دقیق بیانیه های کرملین و رژیم اسد، اختلافات معنا داری را نشان می دهد، بیانیه روسیه با جمله متفاوتی نسبت به بیانیه اسد آغاز می شود، به طوری که روس ها بنا به گفته «روسیه امروز» می گویند: «پوتین با اسد تماس گرفت تا روند اجرای اعلامیه روسی-آمریکایی درباره توقف نبردها در سوریه را مورد بحث قرار دهد». در حالی که در بیانیه رژیم اسد به این نکته اشاره نشده است! در بیانیه روسیه آمده است: «پوتین اذعان دارد که نیروهای مسلح روسیه وظایف اصلی خود را انجام دادند و توافق شد که بخش عمده ای از هواپیماهای جنگی روسیه از سوریه خارج شوند، اما به منظور نظارت بر اجرای شروط توقف نبردها، مرکزی مسؤل تضمین پروازهای هوایی در سوریه باقی خواهد ماند». «روسیه امروز» نقل کرد: «بشار اسد اشاره کرد که دمشق آمادگی آغاز روند سیاسی در کشور، در سریعترین زمان ممکن را دارد».

در حالی که بیانیه اسد می گوید: «روسیه متعهد شد که به حمایت از سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد، که این امر پس از اعلام مسکو به آغاز خروج نیروهای اصلی از روز سه شنبه، عنوان شد». و افزود: «پس از پیروزی هایی که ارتش عربی سوریه، با همکاری نیروی هوایی روسیه، در مبارزه با تروریسم به دست آورد، و امنیت را به مناطق مختلف بازگرداند، دو طرف طی تماسی تلفنی میان اسد و پوتین توافق کردند تعداد نیروهای هوایی روسیه را کاهش دهند، و روسیه تأکید کرد به حمایت از سوریه ادامه خواهد داد».

از این دو بیانیه روشن می شود که روس ها می گویند که خود تصمیم گرفته اند در حالی که اسد از توافق، و تعهد به حمایت سخن می گوید، که نشان می دهد اسد تلاش دارد برای اطمینان دادن به پیروان خود، و مخفی کردن نگرانی خود، تصمیم روسیه را تفسیر کند. روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از سخنگوی کرملین گفت: «پوتین با تصمیم یک جانبه، بدون هیچ گونه درخواستی از جانب اسد، تصمیم گرفت نیروها را خارج کند». این روزنامه می افزاید: «تصمیم پوتین پیام مهمی است و مفاد آن این است که حمایت روسیه از اسد نامحدود نیست».

بنابراین تنها اسد نگران نیست، بلکه «حزب الله» و ایران نیز نگران هستند و روزهای آینده جزئیات بیشتری به همراه خواهند داشت، که نشان خواهد داد خروج روسیه واقعی است یا تنها یک مانور است، اما مسلم است که اسد مات و مبهوت شده است و «حزب الله» نیز همانند اوست. علاوه بر این اعلام پوتین مبنی بر این که نیروهای او «وظایف خود را انجام دادند»، ما را به یاد اعلام جورج بوش پسر می اندازد که گفته بود: «مأموریت انجام شد»، در حالی که ویرانی ها از افغانستان تا عراق هنوز ادامه دارد. بر این اساس، آنچه بعداً اتفاق خواهد افتاد جالب تر خواهد بود، به خصوص با اظهار نظرهای زیادی که سعی می کنند خروج جزئی را ، در صورتی که صحت داشته باشد، تفسیر کنند، اما واقعیت می گوید که شب اسد و نصرالله همانند کارهایشان سیاه بود.