یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای - عکس از رویترز

یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای – عکس از رویترز

در حالی که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است این سازمان هنوز نمی تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تائید کند، خبرهای تازه حاکی از آنست که آژانس در گزارش تازه خود رسما رقیق سازی نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰درصد ایران را تائید می کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد توافق هسته ای موقت بین ایران و گروه ۱+۵ بر اساس برنامه پیش می رود اما آژانس هنوز نمی تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تائید کند.

یوکیو آمانو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری شینهوا در اظهاراتی دو پهلو در اسلو درباره نحوه پیشرفت اقدامات ایران در چارچوب توافقات اخیر هسته ای گفت: «می توانم به شما بگویم که اقدامات توافق شده طبق برنامه اجرا می شود.»

وی افزود: «می‌خواهیم دستیابی به قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران را تسریع کنیم اما این مسئله تا حدود زیادی بستگی به سطح همکاری ایران و اراده ایران دارد.»

بهروز بیات کارشناس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره به شرق پارسی گفت: «باید توجه داشت که توافق موقت ژنو گام مثبتی برای رسیدن به یک توافق جامع نهایی بود و نشان از آن داشت که دو طرف، هم حاکمیت جمهوری اسلامی و هم گروه پنج به علاوه یک، این اراده سیاسی را بروز دادند که مایلند به یک توافق جامع برسند.»

وی افزود: «با توجه به آن که موضوع هسته ای ایران یکی از موضوعات اصلی انتخابات بود، می توان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران را حاصل این امر دانست. »

از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود رسما رقیق سازی نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰درصد ایران را تائید کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه با استناد به نسخه ای از گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی هسته ای که به آن دست یافته اعلام کرده است که آژانس با انتشار گزارشی رسما رقیق سازی نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰درصد ایران را تائید کرده است.

خانم فرزانه روستایی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی و هسته ای هم در این باره به شرق پارسی گفت: «ایران تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده در حد ۲۰ درصد دارد و رقیق سازی این اورانیوم و تبدیل آن به اورانیوم کم خطر با غنای ۵ درصد یکی از محوری ترین اصول توافق نامه هسته ای موقت بین ایران و ۱+۵ است. این موضوع اصلی است که غرب و اسرائیل درباره آن حساسیت زیادی دارند.»

وی افزود: «در صورتی که این اتفاق افتاده باشد و ایران همانطور که شواهد آنرا تایید می کند، نیمی از این اورانیوم را رقیق کرده باشد، می توان گفت این گامی بسیار اساسی از سوی ایران است.»

آمانو از سوی دیگر تغییرات به وجود آمده در تعاملات ایران و گروه ۱+۵ بعد از انتخابات سال گذشته را مثبت خواند و در عین حال گفت: «ماهیت واقعی سیاست هسته‌ای ایران تغییری نکرده است.»

وی تصریح کرد که «ایران بند ۳٫۱ را که کشورهای عضو را موظف می‌کند تا قبل از ایجاد تاسیسات جدید هسته‌ای، آژانس را مطلع سازند، اجرا نکرده است. همچنین به پروتکل الحاقی تن نداده است به همین دلیل آژانس نمی‌تواند به این نتیجه برسد که تمامی مواد هسته‌ای و تاسیسات هسته‌ای موجود در ایران برای اهداف صلح‌آمیز هستند.»

اظهارات آمانو در حالی بیان می شود که آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار است در چند روز آینده گزارش ماهانه دیگری را درباره نحوه اجرای توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ که از ۲۰ ژانویه گذشته اجرایی شد منتشر کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز چهارشنبه به نقل از دو دیپلمات‌ که نامشان را فاش نکرد، اعلام کرد که در گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای که قرار است در روزهای آینده منتشر شود، آمده است که توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای به شدت کاهش یافته چراکه تهران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد خود را رقیق کرده است.

این رقیق‌سازی در چارچوب توافق موقت هسته ای صورت گرفته است که در آذر ماه میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ برای تعلیق بخشی از فعالیت‌های اتمی در مقابل کاهش برخی تحریم‌ها، بسته شد.

ایران دی‌ماه سال گذشته فرایند اکسید کردن و رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کرد.

طبق توافقنامه ژنو ایران موافقت کرد برنامه غنی‌سازی ۲۰ درصد خود را متوقف کند و ۲۰۰ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به اکسید اورانیوم برای سوخت راکتور تبدیل کند. همین طور ایران متعهد شد نیم دیگر از اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق و به اورانیوم کمتر غنی‌شده تبدیل کند.