مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای، وین - عکس از رویترز

مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای، وین – عکس از رویترز

آژانش بین المللی انرژی هسته ای در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که ایران بر تعهدات هسته ای اش در چارچوب توافق موقت هسته ای پایبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری ها، بر اساس تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای که روز دوشنبه بعضی خبرگزاری ها در وین نسخه ای از آنرا دریافت کرده اند، ایران موارد ذکر شده در برنامه اقدام مشترک از جمله عدم غنی سازی بیش از ۵ درصد و یا پایین آوردن غنای اورانیوم به سطح حداکثر ۵ درصدی U-235 نیمی از ذخائر گازهگزافلورید اورانیم یا UF6 بیست درصدی را رعایت کرده است.

آژانس در گزارش ماه ژوئن خود اعلام کرده بود که هنوز حدود ۴ کیلوگرم از ذخیره این گاز در ایران باقی است.

ظاهرا قرار است این گزارش به طور رسمی بعدازظهر دوشنبه منتشر شود.

از سوی دیگر رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که پس از انتشار این گزارش آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش ماهه اول گام اول توافقنامه ژنو به میزان ۵۵۰ میلیون دلار به حساب ایران واریز می‌شود.

ایران و گروه ۱+۵ بیش از دو هفته در شهر وین در زمینه گام پایانی توافق نامه ژنو به مذاکره پرداختند و در نهایت به علت برخی اختلاف‌های عمده از جمله در زمینه غنی سازی، دو طرف این مذاکرات را حدود ۴ ماه دیگر ( تا پایان شش ماهه دوم توافق نامه ژنو) تمدید کردند.

در این میان سخنگوی هیات رییسه مجلس ایران از برگزاری جلسه غیر علنی نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه خبر داده است.

به گفته بهروز نعمتی، محمد جواد ظریف روز سه شنبه برای ارائه گزارشی از آخرین دور مذاکرات هسته ای به مجلس ایران می رود و طی آن وی به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر حسن روحانی رییس جمهور ایران با اشاره به تمدید مهلت توافق موقت هسته ای و ادامه مذاکرات در این راستا گفت که آیت الله خامنه ای از روند مذاکرات کنونی حمایت و آن را هدایت می‌کند.

دکتر حسن روحانی شنبه شب در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه با قدردانی از گروه مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: «خوشحالیم بار سنگین مذاکرات را بر دوش گرفته‌ایم و رهبری معظم انقلاب هم از آن حمایت و آن را هدایت می‌کنند و هم به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارند.»

در این میان، در حالی که جانشین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به زودی انتخاب می شود، یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته است که خانم اشتون تا پایان دوره تمدید شده مذاکرات هسته ای، سرپرست گروه ۱+۵ باقی خواهد ماند.

خانم اشتون مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه نوامبر امسال پس از ۵ سال از این مقام کنار خواهد رفت. او در عمده دوره مسئولیتش، سرپرست گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی با ایران بوده است.

ششمین دور گفت و گوهای ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بامداد شنبه (۱۹ ژوئیه برابر با ۲۸ تیر) با کنفرانس مشترک مطبوعاتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون و انتشار بیانیه مشترک آنها در تایید تمدید مذاکرات، پایان یافت.

دکتر هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفتگو با شرق پارسی تمدید مذاکرات هسته ای ایران را ضرورتی جدی دانست و گفت: «موانع متعددی مانند لابی اسرائیل و گروه های تندرو در سنا آمریکا، تصمیم گیری نهایی را برای اعضا بسیار سخت کرده بود اما تمدید مذاکرات نشان دهنده این است که مذاکرات از بن بستی که اعلام شده بود خارج شده و همچنان امکان توافق نهایی وجود دارد.»

وی گفت: «با توجه به اینکه حدود هفتاد درصد پیش نویس توافق نهایی آماده است اکنون در وضعیتی هستیم که طرفین می توانند در این مدت چهار ماه به نقطه نظرات خود برسند و دور بعدی مذاکرات که حدود یک ماه آینده خواهد بود برخی از مسائل و مشکلات را حل خواهد کرد.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از اعلام خبر توافق ایران و ۱+۵ در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه این کشور قرار گرفته ضمن اشاره به تلاشهای دو طرف برای دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای در سال گذشته اعلام کرده که ایران تاکنون به تعهداتش تحت توافق موقت ژنو پایبند بوده است.

همچنین جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران بر سر برنامه هسته‌ای با این کشور وجود دارد که تمدید مهلت این مذاکرات را ضروری کرده است.

از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی در وین که خبرگزاری رویترز اشاره‌ای به نامش نکرده پس از اعلام تمدید مذاکرات در جمع خبرنگاران گفته واشنگتن طی روزهای آتی به کشورها تصریح خواهد کرد که ایران همچنان برای تجارت آزاد نیست و تحریم‌های قبلی علیه این کشور پابرجا هستند.