جنبش و مانور نظامی ارتش ترکیه در مرزهایش با سوریه

آنکارا: سعید عبدالرازق

همزمان با ارسال مهمات نظامی به مرزهای جنوبی خود با سوریه، ترکیه اعلام کرد که برای انجام عملیات نظامی در سوریه از کسی اجازه نمی‌گیرد.
به گزارش الشرق الاوسط، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجهٔ ترکیه ضمن اشاره به اینکه کشورش تاکنون برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه نگرفته‌است عنوان کرد: ترکیه خودش زمان و مکان عملیات را مشخص کرده و علیه تروریسم در ورای مرزهای خود اقدام می‌کند.
وی همچنین از اظهارات مایک پمپئو در خصوص درک انگیزه‌های ترکیه برای حمایت از مرزهای خود در تماسی تلفنی که با وی داشت، استقبال کرد.
چاووش اوغلو سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در اسرائیل را مبنی بر دست نکشیدن آمریکا از تضمین حمایت از کُردهای هم‌پیمان خود در برابر سوریه را محکوم کرد و آن را متهم به استفادهٔ ابزاری از کُردها کرد.
وی تأکید کرد که کشورش برای مبارزه با حزب کارگران کردستان، یگان‌های مدافع خلق سوریه و داعش از کسی اجازه نمی‌گیرد.
از سوی دیگر خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد کشورش برنامه‌های لازم برای عملیات نظامی در منبج و شرق فرات را انجام داده‌است و در فرصتی مناسب آن را عملی حواهد کرد.
روزنامهٔ «صباح» ترکیه نیز اعلام کرد حمله به سوریه در ۵ مرحله صورت می‌گیرد و از نقشهٔ آن با عنوان «نقشهٔ داغ» یاد کرد که منبج اولین نقطهٔ حملهٔ آن است.
بر اساس اظهارات این روزنامه اولین عملیات در منطقهٔ «عین عیسی» به دلیل استراتژیک بودن آن برای پیروزی خواهد بود.
این روزنامه به نقل از یک منبع نظامی عنوان کرد بعد از نابودی مبارزان یگان‌های حمایت خلق کُرد، پایگاه نظامی آمریکا تبدیل به یک پایگاه تُرک می‌شود که به پیشروی در شرق فرات و الرقه کمک خواهد کرد.
این منبع همچنین افزود: هدف نهایی از مرحلهٔ اول نقشهٔ عملیات، محاصرهٔ منبج به صورت هلالی تا «قلعه جبر» در ۵۰ کیلومتری غرب الرقه است. بر اساس این نقشه نیروهای ترکیه جبهه‌ای دیگر برای عملیات در جرابلس باز می‌کنند که از طریق آن ارتش ترکیه می‌تواند به جای قرار گرفتن در اطراف آن از طریق مرکز دو جبهه به پیشروی خود ادامه دهد.
از سوی دیگر روزنامهٔ «آناتولی» نیز از آموزش‌های نظامی در استان ختای ترکیه و رسیدن مهماتی همچون تانک، خودرو و تجهیزات نظامی به آن خبر داد.