آنکارا: سعید عبدالرزاق

بعد از اعتراض رسمی عراق به کشته شدن یک شهروند عراقی توسط نیروهای ترکیه طی اشغال پادگان نیروهای ترکیه توسط معترضان کُرد، وزارت خارجه عراق وقایع روی داده در منطقه شیلادزی شمال اقلیم کردستان را محکوم و اعلام کرد که سفیر این کشور در بغداد را احضار کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه گفت با هماهنگی دولت عراق و دولت اقلیم کردستان تدابیری علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) اتخاذ خواهد شد.
وی در خصوص تماسش با نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق عنوان کرد که بارزانی متعهد تحقیقاتی در خصوص دستگیری بانیان این حادثه شد.
وی عنوان کرد که این حزب از اقداماتی که با هماهنگی دولت عراق و اربیل انجام می‌شود ناراحت است و به همین دلیل به تحریک شهروندان علیه پایگاه‌های ترکیه در عراق می‌پردازد.
وی همچنین اظهار کرد که جنگنده‌های ترکیه در پاسخ به تجاوز به پایگاه ترکیه و با هماهنگی با سازمان اطلاعات به حزب کارگر کردستان حمله کردند.
بارزانی نیزتأکید کرد: ما هرگز اجازه نخواهیم داد کردستان به کانونی برای تجاوز علیه کشورهای دیگر تبدیل شود.
وی تأکید کرد سیاست اقلیم کردستان بر اساس صلح و توافق با کشورهای همسایه است و استفاده از خاک‌هایمان برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌پذیریم. ما تظاهرات مسالمت‌آمیز را قبول داریم اما اینکه تظاهرات تبدیل به اغتشاش شود مقبول نیست.
وی همچنین از تشکیل کمیته برای تحقیق و بررسی ابهامات این حادثه و بانیان آن خبر داد.
وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد در پی تیراندازی نیروهای ترکیه‌ای که منجر به کشته شدن ۴ شهروند شد، تعدادی از معترضان کُرد در استان دهوک در کنار پادگان ترکیه تجمع کردند.
این وزارت همچنین عنوان کرد در پی تیراندازی نیروهای ترکیه‌ای شکل تظاهرات عوض شد و منجر به کشته و زخمی شدن دو شهروند شد و معترضان در پی آن پایگاه نیروهای ترکیه را اشغال کردند و تعدادی از مکانیزم‌های دفاعی آنها را آتش زند.
این وزارت افزود: با دخالت نیروهای آسایش اوضاع تحت کنترل قرار گرفت و تماس‌ها با دولت اربیل و ترکیه برقرار است.
وزارت خارجه عراق همچنین در واکنش به این مسئله سفیر ترکیه در عراق را احضار و وقابع اخیر را محکوم کرد.
این وزارت اعلام کرد که در پی این تیراندازی، بالگردهای ترکیه در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند که موجب ترس و حشت شهروندان شد.
این وزارت از تقدیم یادداشت اعتراضی به سفیر ترکیه خبر داد و افزود از دولت ترکیه خواسته شده که مانع از تکرار چنین وقایعی شود.