مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه (۱۱ مهرماه) اعلام کرد کشورش از پیمان مودت آمریکا و ایران خارج شد و گفت «آمریکا به پیمان مودت با ایران (۱۹۵۵) پایان می‌دهد این تصمیمی است که ۳۹ سال دیر انجام می‌شود».
به گزارش الشرق الاوسط، پیمان مودت که از آن با نام کامل « عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» نیز یاد می‌شود، عهدنامه‌ای میان ایران و آمریکا بود که در ۱۴ آگوست ۱۹۶۴ میان دو کشور منعقد شد و هدف از انعقاد این عهدنامه تحکیم مناسبات دوستانه بین دو ملت، گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و به نظم و قاعده درآوردن روابط کنسولی عنوان شد.
مایک پمپئو در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به اعلام امروز دادگاه لاهه افزود: تصمیم دادگاه بین المللی لاهه درست نیست. برای رای دادگاه لاهه متاسف هستیم. ما برای مسائل انسان دوستانه برای مردم ایران استثنا قائل هستیم.
پامپئو تصمیم دادگاه بین المللی را شکستی برای ایران دانست.
وزیر خارجه آمریکا با بیان این‌که «ایران تلاش می‌کند آمریکا را مجبور به توقف اعمال تحریم‌ها علیه خود کند» گفت: رای دیوان بین‌المللی دادگستری بی‌ارزش است.
وی گفت: از رای دیوان بین‌المللی دادگستری که آمریکا را هدف قرار می‌دهد، احساس ناامیدی می‌کنیم.
جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری امروز چهارشنبه قرار موقت درباره شکایت ایران از آمریکا نزد این دادگاه را صادر کرد. قاضی در قرائت حکم خود گفت که بر اساس اجماع آرای قضات، آمریکا باید تمام محدودیت‌ها بر اساس تصمیم ۸ می (خروج از برجام)، بر صادرات آزادانه دارو و اقلام پزشکی و کشاورزی و غذایی و نیز قطعات یدکی هواپیمایی و خدمات مرتبط را رفع کند.
وی همچنین گفت: ایران منشاء اصلی تهدیدات علیه نمایندگی‌های آمریکا در عراق است.
پمپئو افزود: ایران از منابع مالی خود برای تامین گروه‌های تروریستی در عراق و منطقه استفاده می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران به دنبال آن است که تصمیم آمریکا را برای خروج از توافق هسته‌ای (برجام) و همین طور بازگرداندن تحریم‌هایی که بعد از اجرای برجام رفع شده بود، به چالش بکشد.
او گفت که ایران برای این کار «در حال سوء استفاده از دیوان بین‌المللی دادگستری با مقاصد تبلیغاتی و سیاسی» است.