*پیام پنتاگون به روسیه و ایران: نیروهای آمریکایی می‌مانند
*روسیه: حضور نیروهای آمریکایی غیرقانونی و پناهگاهی برای تروریست‌هاست
تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در جنوب سوریه با معارضان تمرین نظامی مشترک برگزار کرده اند.
به گزارش الشرق الاوسط سرهنگ مهند الطلاع، فرمانده گروه شورشی مغاویر الثوره(تکاوران انقلاب)، با تایید این خبر گفت: «مانور نظامی ۸ روزه این هفته در پایگاه نظامی تنف آمریکا به پایان می‌رسد. در این رزمایش، برای اولین بار آتش همزمان هوایی و حملات وسیع با مشارکت صدها نیروی آمریکایی و شورشیان تمرین شد.»
این نخستین بار است که خبر برگزاری یک رزمایش نظامی با حضور نیروهای آمریکایی و شورشیان در جنوب سوریه منتشر می‌شود.
 الطلاع می‌گوید این مانور مشترک حاوی «یک پیام قدرتمند به ایران و روسیه است که آمریکایی‌ها و شورشیان به ادامه حضور و پاسخ به هر تهدیدی، مصمم هستند».
این فرمانده در گفتگویی تلفنی از التنف، نزدیک مرزهای اردن و عراق به رویترز گفت:‌ این رزمایش‌ها، یک اهمیت داشت و باعث افزایش قوای دفاعی در منطقه و بالا بردن ظرفیت‌های مقابله‌ای شده است.
به گفته سرهنگ شان رایان، از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، برای جلوگیری از هرگونه برخورد احتمالی، روسیه پیشاپیش از اجرای این رزمایش آگاه شده بود.
روسیه و ایالات متحده سال گذشته توافق کردند تا پیرامون پایگاه تنف به شعاع ۵۵ کیلومتری یک منطقه «کاهش تنش» اعلام شود.
این سخنگوی ارتش آمریکا گفت که این مانورهای نظامی نشان دهنده نیرو و قدرت بود و پنتاگون با آنها به مسکو نشان داد که از افزایش تنش یا سوءاستفاده جلوگیری کند.
سرهنگ شان رایان به رویترز گفت: این رزمایش برای تقویت ظرفیتهای ما و اطمینان از این مساله برگزار شد که ما آماده‌ایم تا به هرگونه تهدید علیه نیروهایمان در منطقه عملیاتی پاسخ دهیم.
 فرماندهی آمریکا و شورشیان می‌گویند نزدیک به پانصد هزار نفر در اردوگاه رکبان در نزدیکی تنف اسکان داده شده اند.
پایگاه نظامی تنف در جنوب شرقی سوریه و در مرز با اردن و عراق قرار دارد. دولت سوریه و متحدانش -روسیه و ایران- از مدت ها پیش به دنبال تصرف این منطقه بودند.
این قرارگاه استراتژیک در سال‌های نخست جنگ داخلی در سوریه و پیش از استقرار رسمی نظامیان آمریکایی، یکی از مراکز عمده آموزش و تجهیز شورشیان بود.
از سال ۲۰۱۴ و پس از بالا گرفتن حضور جنگجویان داعش در بیابان‌های مرکز سوریه، تنف به مقر فرماندهی و هماهنگی نیروهای ائتلاف و شورشیان «میانه‌رو» در جنوب سوریه بدل شد.
ایران، روسیه و سوریه مکررا به آمریکا می‌گویند تا نیروهایش را از التنف بیرون ببرد.
مخالفان نظام سوریه می‌گویند که صدها تن از تفنگداران ویژه نیروی دریای آمریکا در ماه جاری میلادی وارد التنف شدند تا به نیروهای عملیات ویژه که در این منطقه مستقرند، بپیوندند.
در هفته‌های گذشته و همزمان با بالا رفتن احتمال حمله همه جانبه به استان ادلب، آخرین پایگاه عمده شورشیان در شمال سوریه، تهدیدها و هشدارهای واشنگتن و مسکو به یکدیگر دو چندان شده است.

التنف در مسیر راهبردی اتوبان بغداد – دمشق قرار دارد. ایران از این مسیر اسلحه به سوریه می فرستاد.

کنترل این منطقه نظامی به عنوان پایگاهی برای مقابله با ایران و بخشی از عملیات گسترده تر در راستای مقابله با افزایش نفوذ نظامی ایران در خاورمیانه به شمار می رود.نیروهای مخالفان حکومت سوریه می گویند رویکرد نظامی جدید دولت آمریکا برای افزایش توان نظامی در تنف تحول مهمی قلمداد می شود.

الطلاع گفت «رویکرد آمریکایی ها درباره ایران دستخوش تغییر کلی شده است. آنها مقابله با ایرانی ها را جدی تر گرفته اند.. آمریکایی ها، پیشتر فقط برای ایرانی ها خط و نشان می کشیدند که به این منطقه نزدیک نشوند.»

او افزود «چنانچه نیروهای نظامی ایران از سوریه خارج نشوند آمریکا احتمالا اقدام نظامی در پیش می گیرد».

الطلاع یادآور شد «چنانچه حکومت ایران به خواسته آمریکایی و ائتلاف بین المللی تن ندهد و نیروهایش را از خاک سوریه بیرون نکشد به احتمال زیاد در معرض حمله نظامی قرار می گیرد..البته شکی نیست که ایرانی ها از سوریه بیرون می روند اما این اقدام باید هر چه زودتر و به طور کامل اجرا شود».