نیروهای گروه داعش در حال قاچاق نفت - عکس از رویترز

نیروهای گروه داعش در حال قاچاق نفت – عکس از رویترز

در جریان مصاحبه ای تلویزیونی در شوی چارلی روز، ماتیو جی اولسن، مدیر سابق مرکز ملی مقابله با تروریسم آمریکا گفت که گروه داعش بیش از ۳۰ هزار نیرو دارد، و همینطور ۱۵ هزار نیروی خارجی، که بدین ترتیب شمار نیروهای آن امروز به ۴۵ هزار نفر می رسد.

اولسن گفت که یکی از مهم ترین علل رشد خطرناک داعش، بحران کنونی سوریه است که بیش از سه سال طول کشیده است، و نیز اشتباهات نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق. این اشتباهات به داعش فرصت داد که حضورش را در محل و در منطقه مرزی بین عراق و سوریه گسترش دهد، البته در کنار کمک ها به این گروه در جذب نیرو از عراق و سوریه و نیز نیروهای خارجی.

تصرف مناطق نفت خیز نیز به داعش کمک کرد گاو صندوق های خود را پر کند و آنرا به ثروتمندترین سازمان تروریستی در جهان تبدیل کرد.

بنابراین سوالی که اکنون باید پرسید اینست که: گروه داعش چطور توانست از این «اشتباهات» بهره بگیرد آنچنان که توانسته است تنها در چند سال ۴۵ هزار نیرو به دست آورد در حالی که آمریکا و غرب قادر نبوده اند گروه های گروه های شورشی میانه روی سوریه– از جمله ارتش آزاد سوریه – را در همین زمان آموزش دهند و تجهیز کنند؟

مساله از این هم بیشتر گیج کننده می شود وقتی این مساله مد نظر قرار گیرد که حتی اکثریت سربازان ارتش آزاد سوریه هم از صفوف رژیم اسد گریخته اند و بنابراین قبل از این آموزش نظامی دیده اند.

پس چطور می توان اظهارات جان آلن ژنرال بازنشسته آمریکایی را – که ماموریت هماهنگی ائتلاف بین المللی علیه داعش را بر عهده دارد – مبنی بر اینکه آموزش نیروهای شورشی میانه روی سوریه روندی طولانی مدت است که ممکن است سالها طول بکشد، توجیه کرد؟

جان آلن این اظهارات را پس از آن ادا کرد که کنگره آمریکا طرحی را برای آموزش و تجهیز نیروهای شورشی سوریه قطعی کرد و اعلام نمود که ما باید انتظاراتمان را مدیریت کنیم.

همزمان، گروه داعش توانسته است تندروهایی را از سراسر جهان در زمانی کوتاه تر جذب کند و امروز هم به رغم حملات هوایی علیه مواضع این گروه در عراق و سوریه، در حال پیشروی است.

از همه بدتر اینکه داعش به فروش نفت با وجود همه این شرایط ادامه می دهد! باید بپرسیم: چه کسی این نفت را می خرد؟ این نفت چگونه منتقل می شود و به خارج از کشور قاچاق می شود؟ و جامعه بین الملل برای توقف آن چه اقدامی می تواند بکند؟

مساله نفت داعش مساله مهمی است که باید به صورتی کامل و فراگیر به آن توجه شود، اما سوالاتی بسیار داغ همچنان روی میز است: داعش چگونه توانست به این سرعت نیروهایش را آموزش دهد و تجهیزکند در حالی که دولت آمریکا به ما می گوید که آماده سازی شورشیان میانه روی سوریه سالها طول می کشد؟

این بیانگر آنست که گروه داعش سازمانی است که مورد حمایت کشورها و دستگاه های «شرور» قرار دارد، مساله ای که شاهزاده محمد بن نایف نیز خود آنرا تایید می کند.

در همین حال این همچنین نشان می دهد که دولت آمریکا حتی بعد از همه این اتفاقات متعهد نیست که به اقدامی موثر و جدی برای برخورد با بحران سوریه بپردازد. در غیر این صورت چطور می توان این را توجیه کرد که گروه داعش در آموزش و تجهیز نیروهای خود سریع تر و موثر تر از آمریکا و جامعه بین الملل است؟