اقتصاد - پول ایران- دلار

لندن

منابع بانک های اروپایی فاش کردند که برخی از پروژه ها و قراردادهای مالی در ایران تحت تاثیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا معلق مانده اند، چرا که این فعالیت‌ها نقض تحریم‌های اعمالی علیه تعدادی از طرف های ایرانی کهدر فهرست سیاه آمریکا هستند، محسوب می‌شوند.

این تحریم ها که قبل از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهان (ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه و آلمان) اعمال شده بودند،  تمامی اشخاص، شرکت‌ها، بانک ها و سازمان‌ها یا موسسات آمریکایی را از تجارت با هر طرفی که در فهرست  ذکر شده، منع می‌کند.

یک بانکدار فرانسویگفت: «ما فعالیت‌های خیلی خاصی را انجام داده ایم، چرا که از جریمه‌های سنگینی نظیر آنچه برای «بی ان پی پاریباس»، «کردیت اگریکول» و «سوشیئت جنراله» اعمال شد که بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسید، می‌ترسیم. برخی بانک‌های آلمانی از جملهکامرزبانک، دویچه بنک هم جریمه شدند.»

در همین زمینه یک بانکدار آلمانی گفت: «بیشتر قات‌های تجاری از سوی هیئت‌های آلمان، فرانسه و سوئیس در تهران از زمان برداشته شدن تحریم ها انجام شده است، بی نتیجه مانده اند. نگرانی جدی‌ای در میان بانک‌های غربی وجود دارد و نمی خواهند خطر کنند.»

 

او اضافه کرد که برخی از اعضای بانک های اروپایی از ورود و سفر به ایالات متحده آمریکا منع شده اند که آنها دلیل این تصمیم را نمی دانند.

بانکداران اروپایی در مورد سیستم مالی و بانکی ایران می گویند که ایران در میان کشورهایی است که با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمی کند.

به گفته آنها، سیستم بانکداری ایرانی بیش از ۱۲ سال است که در تجارت بین المللی حضور ندارد و از این لحاظ برای تجارت با بانک‌های غربی آماده نیست.

یک بانکدار آلمانی گفت: «انتخاب بین منافع عظیم در آمریکا در مقایسه با یک بازار پیچیده و پرخطر در ایران آسان است.»

از نظر سیاسی، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا شوک دیگری به بانکداران اروپایی بود، «چندین طرح به حالت تعلیق درآمده اند، تا زمانی که نظر قطعی در مورد ایران مشخص شود که اینکه ترامپ در قبال ایران تا چه اندازه سخت خواهد بود.»

بانکداران اروپایی می‌گویند حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران به آن اندازه که در ابتدای انتخابش گفته می‌شد میانه رو نیست و انتظار می رود ایران با از راه رسیدن ترامپ در قبال کاخ سفید موضع سرسختانه تری بگیرد. از سوی دیگر سپاه پاسداران ایران هم اجازه یک اقتصاد باز را نمی دهد. چرا که می خواهد قدرت اصلی در کشور بماند قدرتی که در دستان علی خامنه ای است.