نمایی از وزارت خارجه آمریکا - عکس از آسوشیتدپرس

نمایی از وزارت خارجه آمریکا – عکس از آسوشیتدپرس

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در باره تروریسم جهانی ضمن اشاره به افزایش حملات وابستگان به گروه القاعده در خاورمیانه و آفریقا، از ایران به عنوان حامی مهم تروریسم دولتی یاد کرده است.

بر اساس این گزارش که وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرده است، به رغم اقدامات آمریکا و متحدانش در جهت تخریب و یا اختلال در شبکه های تروریستی، حملات تروریستی در سراسر جهان نسبت به سال گذشته بیش از ۴۳ درصد افزایش یافته است.

این گزارش حاکی از آنست که مجموع تعداد این حملات تروریستی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ با ۶۷۰۰ مورد افزایش به ۹۷۰۰ مورد رسید که در جریان آنها حدود ۱۸ هزار نفر کشته شدند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا بیشترین کشته های حملات تروریستی در کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان بوده است.

آمریکا در این گزارش اعلام کرده است که افزایش حملات وابستگان به گروه القاعده در خاورمیانه و آفریقا تهدیدی برای آمریکا و متحدانش است.

این گزارش با بررسی فعالیتهای تروریستی در سطح جهان می افزاید که ترکیه در خلال سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ شاهد حملات خونین تروریستها بوده است.

این گزارش از جبهه حزب انقلابی نجات خلق، گروههای مارکسیست- لنینیست و نیز حزب الله به عنوان دیگر گروههای تروریستی فعال در ترکیه نام برده و افزوده است که در ترکیه طرفداران اتحادیه جهاد اسلامی و نیز گروه القاعده نیز حضور دارند.

در این گزارش همچنین ایران به عنوان حامی مهم تروریسم دولتی معرفی شده است و اینکه در برابر درخواست‌ها برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود مقاومت می‌کند.

این گزارش از سوی دیگر از حمایت ایران از فعالیتهای تروریستی در آفریقا، اروپا و جنوب شرقی آسیا خبر داده و ادعا کرده است که ایران و نیز گروه حزب الله از بشار اسد رییس جمهور سوریه در قتل عام ملت این کشور حمایت می کنند.

از سوی دیگر مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن رد این گزارش گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر اساس شواهد و قرائن مستند و انکارناپذیر بزرگ ترین قربانی تروریسم در سه دهه گذشته بوده و ایراد اتهام حمایت از تروریسم به چنین کشوری انحراف واقعیات بوده و کاملا بر اساس معیارهای دوگانه و رویکرد سیاسی با این موضوع مهم و مبتلا به جامعه جهانی برخورد می شود.»

افخم افزود: «حضور و فعالیت آزادانه تروریست ها در ایالات متحده آمریکا که عامل شهادت بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان ایرانی و مقامات ارشد ایرانی بوده اند و همچنین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشتار مردم بی گناه منطقه و چشم پوشی از جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین ادعای دولت مردان ایالات متحده در مبارزه با تروریسم را به چالش جدی می کشد.»

به گفته خانم افخم، «جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را به شدت محکوم نموده و آن را عامل تهدید صلح وامنیت بین المللی می داند.»

دکتر یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، درباره گزارش وزارت امورخارجه آمریکا به شرق پارسی گفت: «این گونه گزارش ها ارزش بین المللی ندارد. اگر قرار بود بر اساس موازین و شاخصه های حقوق بین المللی ارزیابی شود می بایست در شورای امنیت سازمان ملل بحث تروریست بودن کشوری طرح شود. آمریکا این گزارش را بر اساس معیارهای ملی کشورش طرح می کند و می تواند از نظر کشوری دیگر این گزارش اعتبار نداشته باشد».

وی افزود: «هر کشوری می تواند بر اساس معیارهای ملی و سیاست داخلی خود چنین گزارشی را صادر کند. ایران با حماس و حزب الله روابط حسنه ای دارد و از نظر آمریکا این روابط تروریستی است. در حالی که ایران هم گروه ها و کشورهایی را تروریستی می داند که در لیست آمریکا نیامده است».

به گفته این استاد حقوق بین الملل، «چنین لیستی شاخصه بین المللی ندارد که مورد تایید اکثریت کشورهای دنیا باشد».