معترض سوری در تظاهرات شبانه

معترض سوری در تظاهرات شبانه

نیویورک تایمز در مقاله ای به نقل از مقامات ارشد آمریکایی مدعی شد ایران ارسال کمک نظامی به سوریه از طریق حریم هوایی عراق را از سر گرفته است تا دور جدید کمک ها به بشار اسد رئیس جمهور سوریه را آغاز کند

این مقاله که به قلم مایکل گوردون نوشته شده، اشاره دارد که دولت اوباما به نوری المالکی نخست وزیر عراق فشار آورده است تا راه های هوایی را که ایران در اوایل سال میلادی جاری استفاده می کرده است ببندد.

با افزایش تنش ها میان تظاهرات کنندگان و دولت در سوریه، دولت ایران کمک های خود به دولت سوریه را افزایش داده است. پروازهای مذکور در تیرماه آغاز شدند و به رغم مخالفت های دولت آمریکا تا کنون ادامه داشتند.

کارشناسان امور نظامی اظهار می کنند که این پروازها به ایران کمک می کند مرزهایی که شورشیان سوری تحت کنترل خود در آورده اند را دور بزنند. پیش از این اشغال برخی مرزهای استراتژیک سوریه از سوی شورشیان سوری مانع ورود کمک های ایران به خاک این کشور می شد.

ژنرال بازنشسته ارتش لبنان هشام جابر که ریاست مرکز مطالعات و پژوهش خاورمیانه در بیروت را به عهده دارد گفت: «ایرانیان در مسیرهای هوایی هیچ مشکلی ندارند و دولت سوریه هم هنوز فرودگاه ها را تحت اختیار دارد.»

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، که نقش به سزایی در سیاست دولت اوباما در قبال امور عراق بازی می کند، ۲۷ مرداد (۱۷ آگوست) طی تماسی تلفنی با نوری المالکی درباره ناآرامی های سوریه گفتگو کرد. کاخ سفید از بیان جزئیات این مکالمه خودداری کرد اما یکی از مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت که جو بایدن در این مکالمات درباره این پروازها ابراز نگرانی کرده بود.

آمریکا تا کنون در مورد تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه یا ارسال اسلحه برای شورشیان سوری موضع قاطعی اتخاذ نکرده است. منطق ایالات متحده مبنی بر آن بوده است که این تدابیر درگیری ها را وخیم تر خواهد کرد. از سوی دیگر ایران به طور آشکار نشان می دهد که ایران موضع خود را مشخص کرده است و در مسیر پشتیبانی از دولت اسد هیچ تردیدی به خود راه نمی دهد.

سیاست عراق و قبول این موضوع از سوی المالکی گویای نفوذ ضعیف دولت آمریکا در حکومت عراق است. برخلاف نقش به سزای آمریکا در سرنگونی صدام حسین و همکاری در امور استراتژیک، این کشور امروز در کنترل عراق نقش بسیار محدودی دارد.

در حالی که آمریکا به دنبال افزایش فشار و اعمال تحریم بر تهران است، المالکی به دنبال ساختن روابط دیپلماتیک با ایران است.

ایران موضع قاطع و مشخص خود در قبال سوریه را همچنان حفظ می کند. به سبب موقعیت ژئواستراتژیک سوریه، مرز آن کشور با دریای مدیترانه، لبنان، ترکیه، اردن، اسرائیل، عراق و ترکیه و همچنان فراهم کردن پایگاهی برای حزب الله، ایران به هیچ وجه حاضر به از دست دادن این همپیمان خود در منطقه نیست.

مقامات آمریکایی مدعی شدند، ایران تکنولوژی مخابراتی و کنترل اینترنت به سوریه فرستاده و کارشناسان سوری را با این فن‌آوری آشنا کرده است. آمریکا اظهار داشته است پرسنل نیروهای قدس ایران نیروهای نظامی علویان را آموزش داده اند تا از پایگاه هایی هوایی کشور محافظت کنند.

مقامات آمریکایی افزودند که ایرانیان هواپیماهای باربری به ارتش سوریه فرستادند که به وسیله آن بتوانند نیروهای انسانی و تجهیزات به نقاط مختلف کشور بفرستند.