استقبال سعودی و بحرین وامارات از تصمیم ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه (۸ مه) اعلام کرد کشورش از توافق هسته ای خارج می شود.

تصمیم دولت آمریکا برای خروج از توافق برجام که در جولای ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و شش قدرت جهانی (چین و آمریکا و فرانسه و انگلیس و روسیه و آلمان) منعقد شد به معنای بازگشت تحریم ها علیه ایران است.
البته پیشتر برخی اعضای کنگره اعلام کردند که تصمیم ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام توسط مقامات کاخ سفید به سناتورهای ارشد کنگره ابلاغ شده بود اما به گفته این عده تحریم ها تا تقریبا شش ماه دیگر اجرا نمی شوند.

یکی از دستیاران مجلس سنا گفت ترامپ تحریم ها را تا۹۰ روز کاهش می دهد که این دوره تا ۹۰ روز دیگر قابل تمدید است.

در همین راستا عربستان سعودی هم از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج این کشور از برجام و نیز از اظهارات ترامپ درباره اعمال دوباره تحریم های اقتصادی که بعد از برجام تعلیق شده بودند استقبال کرد.

این کشور در بیانیه ای گفت «سعودی پیشتر حمایت خود را از توافق هسته ای بین ایران و کشورهای (۵+۱) اعلام کرده بود چرا که به این مساله باور داشت که همکاری در راستای جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه و جهان ضروری به نظر می رسد. اما ایران از درآمدهای حاصل از لغو تحریم ها برای تداوم فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه از جمله توسعه برنامه موشک بالستیک و حمایت از گروه های تروریستی در منطقه مثل حزب الله و حوثی ها بهره گرفت. این گروه ها با استفاده از امکانات و تجهیزات ایران شهروندان غیر نظامی در پادشاهی عربستان سعودی و یمن را هدف گرفته و عامل تهدیدی برای کشتیرانی در گذرگاه های بین المللی شدند. این اقدامات نقش آشکار قطعنامه های شورای امنیت است

این بیانیه افزود «پادشاهی عربستان سعودی ضمن حمایت و استقبال مجدد از استراتژی رئیس جمهور آمریکا درباره ایران امیدوار است تا جامعه جهانی هم موضع قاطعانه و یکپارچه ای در خصوص خصومت ورزی ها و فعالیت های بی ثبات کننده ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی به خصوص حزب الله و شبه نظامیان حوثی و حمایت از حکومت اسد اعلام کند. رژیم اسد دست به اقدامات جنایتکارانه و زشتی علیه مردم سوریه زده که منجر به کشته شدن بیش از نیم میلیون شهروند غیر نظامی با اسلحه های گوناگون از جمله سلاح شیمیایی شده است

سعودی در عین حال اعلام کرد این کشور در راستای تحقق اهداف اعلام شده توسط ترامپ به همکاری با شرکای خود در آمریکا و جامعه جهانی ادامه می دهد. این همکاری برای بررسی و ایجاد راهکار برای سیاست های ایران انجام می شود. رویکرد کلی حکومت ایران مثل خصومت ورزی های این کشور و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم و نه تنها برنامه هسته ای عامل تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی به شمار می رود. این راهکار باید در کل جلوی تلاش های ایران برای دست یابی به سلاح های کشتار جمعی را بگیرد.

از سوی دیگر، کشور بحرین در اولین واکنش کشورهای عربی به تصمیم آمریکا از خروج این کشور از برجام و اعمال تحریم های سنگین علیه حکومت ایران استقبال کرد.
دولت بحرین در بیانیه ای از حمایت کامل این کشور از خروج آمریکا از برجام خبر داد و گفت این تصمیم بیانگر این است که آمریکا همچنان پایبند این است که جلوی سیاست ها و اقدامات بی وقفه ایران برای صدور تروریسم به کشورهای منطقه و عدم رعایت قوانین و مقررات بین المللی توسط حکومت ایران بایستد. تصمیم آمریکا نشان داد برجام نواقص بسیاری دارد. این توافق به برنامه موشک بالستیک و دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه که امنیت و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار داده و نیز حمایت حکومت ایران از گروه های شبه نظامی تروریستی در این کشورها اشاره ای نکرده است.

کشور بحرین گفت از این تصمیم پرزیدنت ترامپ و تلاش های دولت آمریکا برای ریشه کن کردن تروریسم در منطقه و جهان حمایت می کند. بحرین از کشورهای اروپایی امضا کننده برجام خواست تا نگاه مسئولانه ای به برجام و نتایج آن بر امنیت و صلح در منطقه داشته باشند و اقدامات مشابه با خروج آمریکا از برجام اتخاذ نمایند.

کشور بحرین حمایت خود را از تلاش های صورت گرفته برای تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و تسلیحات کشتار جمعی و منع ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و مقابله با حمایت های مالی و غیر مالی ایران از شبه نظامیان افراطی در منطقه اعلام نمود. بحرین گفت ایران باید به حاکمیت کشورهای همسایه احترام بگذارد و در امور داخلی آنها دخالت نکند.