عکس از خبرگزاری فارس

عکس از خبرگزاری فارس

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که یک قایق گشتی این کشور روز سه شنبه در آب های خلیج فارس با یک قایق ماهیگیری ایران تقابل داشته و به سمت آن تیراندازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ها، پنتاگون اعلام کرده است که این تیراندازی در ساعت ۱۱:۳۰ قبل از ظهر سه شنبه به وقت گرینویچ رخ داده است و این تیراندازی صرفا برای هشدار دادن به این قایق ماهیگری انجام شده است.

به گفته پنتاگون، علت تیراندازی آن بود که سرنشینان این قایق ماهیگری اقدام به نشانه گیری به سمت کشتی آمریکایی کرده بودند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرنشینان قایق ایرانی آموزش دیده و آماده شلیک با مسلسل ۵۰ میلیمتری بر روی قایق خود بوده‌اند.‬

در بخشی از بیانیه پنتاگون آمده است: «یک قایق گارد ساحلی ایالات متحده که در آب‌های بین‌الملی خلیج فعالیت می‌کرد، امروز به سمت یک کشتی ایرانی تیراندازی کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند این اقدام تدافعی بوده و پس از آن صورت گرفته که خدمه کشتی ایرانی با نیتی خصومت‌آمیز، طرف آمریکایی را با مسلسل نشانه رفتند.»

ستوان”ژوسف هانتز” سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه در این باره گفته است: «مطلع شدیم که یک قایق ماهیگیری ایرانی در حال نزدیک شدن به کشتی آمریکایی است از همین رو یک قایق را برای متوجه کردن سرنشینان آن به سمت این قایق فرستادیم اما وقتی این قایق به نزدیکی ماهیگیران رسید آنها با سلاح هایی که به همراه داشتند اقدام به نشانه گیری به سمت نظامیان امریکایی کردند و نیروهای آمریکایی نیز به سرعت اقدام به شلیک یک تیر هوایی کردند که همین امر موجب دور شدن قایق ماهیگیری ایران از صحنه شد.»

“جان کربی” سخنگوی پنتاگون نیز در این باره گفت: کسی در این حادثه آسیب ندید و نهایتا قایق ایرانی صحنه را ترک کرد. گارد ساحلی ما معمولا چنین اقدماتی را انجام نمی دهد.

هنوز جزئیات بیشتری در رابطه با این حادثه منتشر نشده و مقامات ایرانی نیز هنوز در این باره واکنش نشان نداده اند.

اگر چه قایق ها و کشتی های گشتی ایرانی و آمریکایی در منطقه عموما رفتاری مسالمت آمیز با یکدیگر دارند اما فضای عمومی در آبهای جنوبی ایران با توجه به تهدیدات طرفین علیه یکدیگر پر تنش است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در تازه‌ترین مصاحبه خود در مرداد ماه امسال به صراحت اعلام کرد که “نابودی نیروی‌دریایی آمریکا” یکی از اهداف ایران است. وی افزود: «طبیعی است که ما می‌خواهیم ناوهای آمریکا را غرق کنیم.»

دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را با لحنی کم‌سابقه به نابودی تهدید کرد.

فدوی ضمن طرح این ادعا که “ناوهای هواپیمابر آمریکا تحت کنترل کامل سپاه هستند” به صراحت گفته‌ است:«آمریکایی‌ها و همه دنیا می‌دانند که یکی از اهداف عملیاتی نیروی دریایی سپاه از بین‌بردن نیروی دریایی آمریکا است.»

در حالی که فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بارها تهدید کرده‌اند که در صورت لزوم توانایی بستن تنگه‌هرمز را به روی تانکرهای نفت‌کش دارند، فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران در این مصاحبه گفته است: «طبق حقوق بین‌الملل ما حق قانونی داریم که تنگه هرمز و خلیج فارس را کنترل کنیم. لذا اگر شناورهای آمریکایی به اخطار سپاه جواب ندهند، بلافاصله مشاهده می‌کنند که تعداد زیادی از شناورهای ما اطراف آن‌ها هستند و یا سامانه‌های موشکی ما روی آن‌ها قفل کرده است.» وی در عین‌حال تصریح کرده: «البته این اتفاق نمی‌افتد.»