رابرت لوینسون

رابرت لوینسون

روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کردند که رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که شش سال پیش در ایران مفقود شد، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می‌کرده است.

در گزارش روزنامه واشنگتن‌ پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز پنج‌شنبه (۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر) منتشر شد، گفته شده که رابرت لوینسون برای بررسی مساله سیگارهای تقلبی به جزیره کیش پرواز کرده است با این امید که بتواند در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز اطلاعاتی را جمع‌آوری کند.

به گزارش دویچه وله فارسی، رابرت لوینسون مامور بازنشسته پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا (اف ‌بی ‌آی) است که سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد.

مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا از زمان مفقود شدن لوینسون به بعد گفته‌اند که وی هیچ ارتباطی با دستگاه‌های دولتی نداشته و برای فعالیت‌های شخصی خود به ایران سفر کرده است.

اما گزارش رسانه‌های آمریکا تصریح می‌کند که یک تیم از تحلیل‌گران سازمان سیا، آقای لوینسون را که در دایره جنایی روسیه تخصص داشته، استخدام کرده بودند.

پیش‌تر مقامات سیا به نمایندگان کنگره آمریکا گفته بودند که رابرت لوینسون، توسط این سازمان به ایران نرفته است. اما پس از انجام تحقیقات و مشخص شدن ارتباط سیا با وی، سه تحلیل‌گر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اخراج و هفت نفر دیگر با تنبیه‌های انضباطی روبرو شده‌اند.

سیا نیز برای جلوگیری از طرح شکایت مبلغ دو و نیم میلیون دلار به خانواده رابرت لوینسون غرامت پرداخت کرده است. همچنین محدودیت‌های جدید برای همکاری سیا با افرادی که عضو این سازمان نیستند، در نظر گرفته شده است.

ابراز تاسف دولت آمریکا از گزارش منتشر شده

پس از انتشار گزارش ‌آسوشیتدپرس، یکی از سخنگویان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت که در مورد هرگونه ارتباط رابرت لوینسون با دولت ایالات متحده آمریکا اظهار نظر نمی‌کند.

وی افزود که دولت ایالات متحده آمریکا همچنان متعهد است که وی را صحیح و سالم به خانواده‌اش بازگرداند.

کاخ سفید نیز انتشار گزارش آسوشیتدپرس را محکوم کرد.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بدون تایید ارتباط میان لوینسون و سازمان سیا گفت که کاخ سفید و دیگر بخش‌های دولت، در پی انتشار گزارش آسوشیتدپرس به شدت نگران سلامت رابرت لوینسون هستند.

وی با بیان اینکه انتشار این گزارش کمکی به بازگرداندن لوینسون نمی‌کند، افزود: «تحقیقات دامه دارد و ما متعهدیم که او را بیابیم و به خانه بازگردانیم.»

دفاع آسوشیتدپرس از انتشار گزارش

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که اولین بار در سال ۲۰۱۰ به ارتباط میان سیا و رابرت لوینسون پی برده است اما انتشار گزارش خود را سه بار به تعویق انداخته است.

این خبرگزاری تصریح می‌کند که تصمیم به انتشار این گزارش به دلیل شکست خوردن تلاش‌ها برای پیدا کردن و بازگرداندن این شهروند آمریکایی گرفته شده است.

اولین بار در سال ۲۰۱۰ یک ویدیو برای خانواده لوینسون فرستاده شد که وی را با ریش و موهای بلند نشان می‌داد. همچنین خانواده وی در اوایل سال ۲۰۱۱ ایمیل دیگری دریافت کرده که حاوی تصاویری از او بود.

از اوایل سال ۲۰۱۱ هیچ فیلم یا عکسی که ثابت کند این مامور سابق “اف ‌بی ‌آی” زنده است، منتشر نشده است. بر این اساس برخی معتقدند احتمال زنده بودن رابرت لوینسون بسیار اندک است.

در ماه اوت (شهریور) سال جاری، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا از ایران خواست که به پیدا کردن و بازگرداندن لوینسون کمک کند. ایران در مقابل می‌گوید که از محل نگهداری لوینسون و وضعیت او اطلاعاتی در دست ندارد.