بر اساس آمار تازه و غیرمنتظره وزارت بهداشت ایران، آمار سقط جنین غیر قانونی در این کشور با افزایش سه برابری در ۱۵ سال اخیر به ۲۵۰ هزار مورد در سال رسیده است.

روزنامه شهروند چاپ تهران روز چهارشنبه، ۹ بهمن‌ماه، از قول مدیر دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت ایران خبر داد که سالانه «۲۵۰ ‌هزار سقط‌ جنین غیرقانونی» در کشور انجام می‌شود.

به نوشته این روزنامه، محمداسماعیل مطلق، مدیر دفتر سلامت و جمعیت وزارت بهداشت ایران، گفته است: «آمار نشان می‌دهد که یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار بارداری اتفاق می‌افتد که در مرحله سنی جوانی به میانسالی است، اما حدود ۱۰۰ هزار مورد آن مرده‌زایی است و ۲۵۰ ‌هزار مورد این بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود.»

این نخستین‌باری است که یک مقام دولتی، آماری از سقط‌جنین غیرقانونی در ایران می‌دهد.
بر اساس گزارش این روزنامه، آخرین ارقامی که از سقط‌ جنین غیرقانونی در کشور مطرح می‌شد، مربوط به ‌سال ۷۷ بود که «نشان می‌داد هر ‌سال حدود ۹۰ ‌هزار مورد جنین به صورت قانونی و غیرقانونی در کشور سقط می‌شوند».

در ایران سقط جنین، مگر در موارد بسیار خاص، غیر قانونی است.

طبق قانون ایران، اگر وجود بچه برای مادر مضر باشد یا بچه دچار نقض ژنتیکی و… باشد دستور سقط قانونی صادر می‌شود؛ در همین حال گفته می شود که در بسیاری از بیمارستان‌ها و مطب‌ها سقط جنین به دستور پزشک و آن هم با یک نامه سقط تشخیصی ساده صورت می گیرد.

در سالهای اخیر بحث های زیادی درباره قانونی کردن مواردی از سقط جنین در سراسر جهان از جمله ایران مطرح بوده است. هواداران قانونی کردن مواردی از سقط جنین معتقدند اگر چه بعید است این کار موجب کاهش شمار موارد سقط جنین شود اما دست کم به حفظ سلامت زنان کمک می کند.