زیرساخت‌های سعودی هم‌سو با الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است

بعد از هم‌سو بودن طرح هسته‌ای مسالمت‌آمیز سعودی با الزامات آژانس بین‌المللی انرژی، پنج کشور برای تأسیس دو نییروگاه هسته‌ای در سواحل خلیج عربی داوطلب شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، خالد سلطان رئیس شهرک انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر ملک عبدالله عنوان کرد این شهرک از ارائه‌دهندگان این فناوری در ایالات متحدهٔ آمریکا، فرانسه، چین و کرهٔ جنوبی خواست تا درخواست‌های اولیهٔ خود را ارائه دهند.
در این راستا برخی اسناد تصویری برای تقدیم پیشنهادهای دیگر در آینده جهت بستن قرارداد برای تعیین مشخصات دو مکان ایجاد راکتورهای هسته‌ای سعودی در ساحل خلیج عربی ارسال شد.
این اقدام سعودی بعد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که پیشرفت‌های ریاض را در توسعهٔ زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای بررسی و یک چارچوب قانونی و مطالعات جامع برای حمایت از مراحل مورد نیاز این برنامه مشخص کرده‌است.
خالد السلطان روز گذشته هنگام استقبال از میخائیل چوداکوف، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ریاض این گزارش را دریافت کرد.
این گزارش میزان توسعهٔ زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای در سعودی، توصیه‌ها و پیشنهادهای آژانس در خصوص تکمیل الزامات اساسی پیش از شروع عملیات خرید، ارائهٔ طرح رقابت برای ساخت اولین پایگاه انرژی اتمی در سعودی بر اساس روش آژانس که به عنوان رویکرد نقطه عطفی «Milestones Approach» شناخته می‌شود را بررسی کرده‌است.
در این گزارش همچنین اقدامات سعودی که مهم‌ترین آنها حمایت دولت و رهبری آن از این برنامه، شراکت‌های استراتژیک حمایت از این برنامه، توسعه و حفظ اطلاعات پژوهش‌های جایگاه ساخت اولین پایگاه انرژی اتمی در سعودی و مکانیزم توسعهٔ چارچوب قانونی بخش انرژی اتمی است، ذکر شده‌.
وی با اشاره به اهمیت همکاری های استراتژیک سعودی با کشورهای دارای خبره در انرژی هسته ای اضافه کرد که سعودی در حال مذاکرهٔ نظام‌مند و مرحله‌ای با واردکنندگان این انرژی برای پایان عملیات مذاکره است.
شهرک انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر ملک عبدالله نیز روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد این گزارش مرجعی است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از آن برای ارزیابی تلاش‌های کشورهایی که خواستار وارد شدن به زمینهٔ انرژی هسته‌ای هستند استفاده می‌کند تا از زیرساخت‌های لازم و هم‌سو بودن طرح آنها با الزامات آژانس اطمینان حاصل کرده و تأییدیهٔ آژانس و جامعهٔ جهانی را برای تملک این انرژی کسب کنند.
در این گزارش ۲۰ توصیه برای تکمیل زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای در سعودی ارائه شد که در خصوص ضرورت ادامهٔ هماهنگی توسعهٔ سیاست‌ها و استراتژی‌های انرژی هسته‌ای شهرک ملک عبدالله بود و مهم‌ترین آنها سیاست‌های متعلق به چرخهٔ سوخت هسته‌ای، مدیریت پسماندهای رادیواکتیو، توسعهٔ ظرفیت انسانی و محتوای محلی و اهتمام به اجرای این سیاست‌ها است.
در این گزارش همچنین بر ضرورت ایجاد شرکت مالک و تأسیس کنندهٔ پایگاه انرژی هسته‌ای و اطمینان از آمادگی آن برای امضای ساخت اولین پایگاه هسته‌ای و پس از آن مرحلهٔ ساخت و راه‌اندازی تأکید شده‌است.
تکمیل ایجاد سازمان نظارت هسته‌ای و رادیواکتیوی و توسعهٔ عملیات این سازمان‌ها برای آماده بودن آنها در زمان قرارداد و مجوز و همچنین ضرورت تکمیل پژوهش‌های لازم همچون بررسی ویژگی‌های جایگاه تأسیس این پایگاه، ارزیابی تأثیرات محیط زیست و تأثیر انرژی هسته‌ای بر شبکهٔ برق ملی از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است.