ایران لهستان را تهدید کرد؛ یا اقدام جبرانی یا اتخاذ اقدامات متقابل

لندن: عادل سالمی

تهران در سطوح مختلف سیاسی به تلاش‌های مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای برپایی «نشست سران خاورمیانه» با محوریت ایران در لهستان در روزهای در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه واکنش نشان داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که این سازمان «برای نخستین بار اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد برای استفاده در راکتور تهران را انجام داده‌است.» این اعلان به مثابه یک چالش جدید برای تعهد ایران به مفاد برجام عنوان می‌شود. همزمان با این اظهارات، وزارت خارجه ایران، کاردار لهستان در تهران را در اعتراض به کنفرانسی که قرار است از سوی آمریکا در آن کشور برگزار شود، احضار کرد. وزارت خارجه ایران لهستان را تهدید کرد که اگر «اقدام جبرانی فوری انجام نشود، جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است».
علی اکبر صالحی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت که این سوخت با سوخت ۲۰ درصد قبلی متفاوت است و بهره‌وری راکتور ۵۰ ساله تهران را افزایش می‌دهد. این اظهارات گزارش‌های روزهای اخیر مبنی بر خروج ایران از برجام همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ایران را تقویت می‌کند.
مقامات ایرانی پیش تر خبر استعفای ظریف و خروج ایران از برجام به عنوان غافلگیری سالگرد انقلاب را تکذیب کرده بودند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشته‌است: «اظهارات صالحی به تلویزیون دولتی ایران با هدف اطلاع‌رسانی به جهان مبنی بر اینکه این کشور برنامه هسته ای خود را به کندی از سر می‌گیرد».
در همین حال پیش از این سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود که درصورت عدم توافق ایران و اروپا برای ادامه برجام پس از خروج آمریکا، جمهوری اسلامی اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی خواهد کرد.
بر اساس توافق هسته‌ای (برجام) ایران مجاز است، تا ۱۵ سال آینده اوارنیوم را تا ۵/ ۴ درصد غنی‌سازی کند.
در خردادماه خامنه ای رهبر ایران سازمان انرژی هسته ای موظف کرد تا سریعاً آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند. در شهریور ماه نیز رهبر جمهوری اسلامی دستور داده بود، یک سالن بسیار پیشرفته ساخت سانتریفوژهای مدرن تجهیز و راه‌اندازی شود که با روج برچام مغایر بود.
در همین راستا، روزهای گذشته درگیری لفظی میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها پس از اظهارات پمپئو مبنی بر «اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است» صورت گرفت.
فرانسه نیز از ایران خواست بلافاصله فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کند.
اظهارات صالحی با احضار کاردار لهستان به خاطر میزبانی کنفرانس ضد ایرانی آمریکا همزمان شد. خبرگزاری‌های ایرانی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشتند: وزارت خارجه ایران روز شنبه ویچخ اونلت، کاردار لهستان در تهران، را در اعتراض به برگزاری کنفرانس «صلح و امنیت در خاورمیانه» احضار کرده‌است.
براساس این گزارش، رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت خارجه ایران همچنین خواستار «اقدام جبرانی فوری» دولت لهستان شد و تأکید کرد «در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است».

گفتنی است مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که ورشو روزهای سیزدهم و چهاردهم فوریه میزبان نشستی پیرامون بررسی تلاش تهران جهت «بی‌ثبات کردن منطقه» خواهد بود. به گفته او، این نشست برای ارتقای ثبات، امنیت و آزادی در خاورمیانه و با هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران برگزار می‌شود.
رویترز به نقل از این مقام مسئول گزارش داد که این اجلاس را «یک حرکت خصمانه» از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران خواند.
به گفته این خبرگزاری، کاردار لهستان در این دیدار بر «ضد ایرانی نبودن» این اجلاس تأکید کرده‌است.
در این میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) به برگزاری «نشست جهانی لهستان» واکنش نشان داد. او در توییتر خود نوشت: «کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده‌اند.»
او با انتشار عکسی از پناهجویان لهستانی در اصفهان در سال ۱۹۴۳ میلادی و همچنین آرامگاه شهروندان لهستانی دفن شده در ایران گفت: «در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک نمایش مضحک ضدایرانی می‌شود».
در همین رابطه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ایران گفت: «امروز آمریکایی‌ها از روی ناتوانی در یک کشور اروپایی همایشی با عنوان خاورمیانه و با تمرکز بر ایران راه انداخته‌اند تا شاید بتوانند ملت ایران را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کنند».
در خبری دیگر در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ایران، حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی جمهوری اسلامی از لغو یک رویداد سینمایی لهستان در ایران خبر داده‌است.
براساس این گزارش، انتظامی توئیت کرده که «ایرانی، اقوام و ملل مختلف به ویژه لهستانی‌ها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده‌است. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد».