دکتر هیفا ابوغزاله

دکتر هیفا ابوغزاله

سوسن ابوحسین–قاهره،الشرق الاوسط – به گفته دکتر هیفا ابوغزاله، دستیار رسانه ای و ارتباطات دبیرکل اتحادیه عرب، این سازمان برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مصر که قرار است هفته آینده طی روزهای ۲۶ و ۲۷ مه برگزار شود، آماده است.

دپارتمان تحت مدیریت دکتر ابوغزاله مسئولیت نظارت بر این انتخابات را بر عهده دارد.

ابوغزاله در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: «۱۰۰ عضو گروه ناظران در ۲۲ منطقه کار نظارت بر انتخابات پیش رو را انجام خواهند داد. یک اتاق عملیات در دفتر مرکزی اتحادیه عرب در قاهره راه اندازی شده تا روند برگزاری انتخابات به دقت دنبال شود.» به گفته ابوغزاله فرستادگان دیگر کشورهای عرب نیز برای حضور در این برنامه دعوت شده اند.

علاوه بر این، دبیرخانه ای ویژه برای گزارش به معاون دبیر کل اتحادیه عرب تشکیل شده است. ابوغزاله گفت: «برای اولین بار از نمایندگان و فرستادگان کشورهای عربی دعوت کرده ایم تا از طریق اتاق عملیات ما، هم بر انتخابات و هم بر فعالیت های ما نظارت داشته باشند.این اتاق کاملا تجهیز شده و این امکان را داریم که سه بار در روز با ناظران خود ارتباط برقرار کنیم.»

ماموریت نظارت اتحادیه عرب به درخواست کمیسیون عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر انجام می شود.

به گفته ابوغازله، اتحادیه عرب بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در شعبه های اخذ رای خارج از این کشور نظارت داشته است. انتخابات در این شعبه ها طی روزهای ۱۵ و ۱۹ مه انجام شد و «کار نظارت بر انتخابات از طریق دفاتر نمایندگی اتحادیه عرب در ایالات متحده، اروپا، اردن و لبنان انجام شده است.» او گفت: «این بخش از ماموریت ما بسیار شاخص بود، خصوصا این که ناظران ما داوطلبانی از کشورهای عربی بودند که مجوز نظارت خود را از کمیسیون عالی انتخابات مصر دریافت کرده بودند.»

ابوغزاله راجع به نحوه انتخاب ناظران گفت، آن ها از ۱۸ کشور عربی انتخاب شده اند و هیچ یک اهل مصر نیستند.

گروه ناظران اتحادیه عرب شامل ۱۰۰ ناظر آموزش دیده در سطح بین المللی و تعدای داوطلب دیگر است. فرم های نظارت و تمام اطلاعات مورد نیاز در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. همچنین کارت هایی برای آن ها صادر شده که امکان ورودشان به شعبه های اخذ رای را فراهم می کند.

دکتر ابوغزاله در مورد اتفاقاتی که باید توسط ناظران ثبت شود گفت از آن ها خواسته شده از لحظه ای که وارد شعبه رای گیری می شوند همه چیز را ثبت کنند و این کار را تا پایان ساعت رای گیری ادامه دهند. آن ها همچنین باید بر روند شمارش آراء، نظارت داشته باشند. «ناظران ما همه چیز را ثبت می کنند، اما در روند اخذ آراء به هیچ وجه دخالتی ندارند.»

به گفته ابوغزاله نکات ثبت شده توسط ناظران ممکن است شامل موارد مثبت نیز باشد. «در طول ماموریت نظارتی که در شعبه رای گیری “امان” داشتم، اقدام مثبتی توسط مسئولان انتخابات ریاست جمهوری مصر انجام شده بود و آن کنترل کارت های شناسایی توسط دستگاه های پیشرفته بود تا مطمئن شوند افراد پیش از این رای نداده باشند.»

او همچنین اشاره کرد که اتحادیه عرب با دیگر سازمان های بین المللی، از جمله اتحادیه اروپا که وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مصر را بر عهده دارند، همکاری خواهد کرد.

«به اعتقاد ما حضور تعداد زیاد ناظران از نهادهای مختلف در مصر، نشان‌گر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای آن ها است، چرا که ۵۳ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و این بزرگ ترین انتخاباتی است که در منطقه برگزار می شود. همه اتفاقات مصر را دنبال می کنند.»

گزارش اتحادیه عرب در مورد روند برگزاری انتخاباتت ریاست جمهوری مصر، چه در داخل و چه در خارج، روز ۲۸ مه یعنی یک روز پس از انتخابات منتشر خواهد شد.

مردم مصر دوشنبه و سه شنبه هفته آینده، کمتر از یک سال پس از سقوط دولت محمد مرسی، به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهور جدید این کشور را انتخاب کنند. در این انتخابات تنها دو کاندیدا حضور دارند: فرمانده سابق ارتش عبدالفتاح السیسی و سیاست مدار چپ گرا حمدین صباحی.