مسکو چهار جنگنده را در لاذقیه مستقر می کند

سوری ها در خیابانی که بر اثر حملات هوایی جنگنده های نظامی اسد در محله الانصاری در حلب ویران شده است – عکس از رویترز

سوری ها در خیابانی که بر اثر حملات هوایی جنگنده های نظامی اسد در محله الانصاری در حلب ویران شده است – عکس از رویترز

مسکو روز گذشته اعلام کرد، در صورتی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه درخواست کند، آماده ارسال نیروهای زمینی به این کشور است. این اعلام مسکو در راستای ادامه تقویت نظامی روسیه در شهرهای ساحلی سوریه است. روسیه همچنین دست کم ۴ فروند جنگنده در فرودگاهی در نزدیکی لاذقیه مستقر کرد.

دیمتری بیسکوف، سخنگوی کرملین، روز گذشته تأکید کرد: «اگر از سوی دمشق درخواستی مطرح شود، البته مورد بحث قرار خواهد گرفت و در چارچوب تماس های دو جانبه اجرا خواهد شد».

این اعلام یک روز پس از اظهارات ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه مطرح می شود که در آن گفته بود: «تا کنون با نیروهای روسیه نبرد مشترک زمینی وجود نداشته است، اما اگر احساس نیاز کردیم، آن را مطالعه و بررسی کرده و از آن ها درخواست خواهیم کرد».

این تحولات به شکستن سکوت بین آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و سرگئی شویگو، همتای روسی وی، برای اولین بار پس از بیش از یک سال کمک کرد، به طوری که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که طی یک تماس تلفنی که ۵۰ دقیقه به طول کشید، دو مقام مسؤل توافق کردند که در خصوص راه های باقی ماندن ارتش های دو کشور به دور از یکدیگر در سوریه، که در زبان نظامی به «جلوگیری از رویارویی» شناخته می شود، مذاکرات بیشتری انجام خواهند داد.

اما در لندن، جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات حتمی نظامی با روسیه در مورد جنگ در سوریه ابراز امیدواری کرد. کری گفت: «هدف از مذاکرات از بین بردن سازمان داعش و همچنین حل و فصل سیاسی در سوریه است».