البشیر خواستار پرهیز از «خشونت» شد و برای «خرابکاران» خط و نشان کشید

بعد از درخواست سازمان ملل برای بررسی مرگ معترضان «انقلاب نان»، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان خواستار عدم اعمال قدرت در مقابله با تظاهرکنندگان شد.
به گزارش الشرق الاوسط، البشیر روز گذشته در نشستی با فرماندهای پلیس گفت: «ما به امنیت کشور اهمیت می‌دهیم اما پلیس باید با کم‌ترین اعمال قدرت ممکن از امنیت کشور محافظ کند».
وی افزود: «نمی‌خواهیم اتفاقی که در دیگر کشورهای افتاد در کشور ما نیز بیفتد. اجازه نمی‌دهیم کشور ما پناهنده و مهاجر داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد به کجا خواهیم رفت».
وی ضمن اعتراف به وجود مشکل اقتصادی در کشور تأکید کرد این مشکل با تخریب، دزدی و نابودی اماکن عمومی و خصوصی حل نمی‌شود.
وی عنوان کرد سودان از بحرانی کنونی با وجود طرف‌هایی که از طریق این بحران با سودان می‌جنگند، خارج خواهد شد.
احمد بلال عثمان وزیر کشور سودان نیز روز گذشته پس از این نشست اعلام کرد نیروهای پلیس از عمر البشیر حمایت می‌کنند و به سودجویان اجازه سوءاستفاده از وضعیت را نمی‌دهند.
وی تأکید کرد که راه تغییر دولت تظاهرات نیست بلکه انتخابات است.
وی ضمن اعتراف به وجود بحران اقتصادی در کشور عنوان کرد این دوره سپری خواهد شد و متعهد شد که اجازه سوء استفاده از این فتنه برای شعله‌ور کردن آن را نمی‌دهد.
الطیب باکر رئیس پلیس سودان نیز عنوان کرد آنچه اتفاق افتاد نابودی اماکن عمومی بود و نیروهایش مجرمانی را که از این اعتراضات سوء استفاده کرده و به سرقت و دزدی دست زدند پیگیری می‌کنند.
در این میان، شهر الابیض شاهد اعتصاب عمومی در اثر اشغال بیمارستان شهر توسط نیروهای پلیس بود. صدها نفر در تظاهرات «تجمع متخصصان سودانی» شرکت کردند که پلیس با باتوم و گاز اشک آور سعی در مهار آن داشت.
در شهر المهدی نیز مردم به خیابان‌ها ریختند و این شهر شاهد تظاهرات گسترده‌ای بود که با تخریب اماکن دولتی و داروخانه‌ها همراه شد.
نیروهای امنیتی نیز برای جلوگیری از تظاهراتی که «تجمع متخصصان سودانی» برای امروز دعوت به آن کرده بود در میدان القندول مستقر شدند.
این تجمع برای مشارکت در این تظاهرات با شعار «از قندول تا قصر» به شدت برای حضور در آن تبلیغ کرد.
گفتنی است سودان اخیراً در پی بحران اقتصادی و سیاسی با تظاهرات گسترده‌ای در شهرها مواجه شد که در اعتراض به گرانی نان، بحران پول، سوخت و کالاهای اساسی بود بعد از آن این تظاهرات شدت گرفت و معترضان خواهان برکناری عمر البشیر از منصب ریاست‌جمهوری شدند.
براساس آمارهای رسمی طی این تظاهرات تاکنون ۱۹ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند.