عکس از مهر

عکس از مهر

در پی تداوم بحران در عراق و تحرکات فزاینده گروه داعش در این کشور، یکی از مقامات نظامی ایران از آماده باش ارتش این کشور در مرزهای ایران با عراق خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ها، امیر سرتیپ علی آراسته معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش ایران روز چهارشنبه از آماده‌باش این نیرو در مرزهای غربی و جنوب غربی کشور خبر داد و گفت: «هم‌اکنون فرمانده نیروی زمینی ارتش و معاونان وی در بخش‌های غربی و جنوب غربی کشور حضور دارند.»

در این میان خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش ایران عصر روز سه شنبه در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شده اند.

سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش هم روز یکشنبه گذشته از تقویت نیروهای کشورش در مرزهای غرب و جنوب غربی این کشور خبر داده بود. وی گفته بود: «مرزهای کشور تقویت شده و یگان‌های ما پا در رکاب هستند و مردم و ملت ما مطمئن باشند که نیروی زمینی ارتش در همه عرصه‌های دفاعی همواره آماده است.»

این مقام نظامی ایران گفته بود: «یگان‌های پروازی و هوانیروز ارتش نیز ماموریت حمایت و پشتیبانی از مرزهای شمال غرب و جنوب شرق و سایر مرزهای کشور را برعهده دارند که این عزیزان هم در پشتیبانی از یگان‌های پیاده توانسته‌ اند خدمات بسیار ارزشمندی انجام دهند.»

واکنش ارتش ایران به تحولات عراق در حالی صورت می گیرد که ایران مداخله نظامی در همسایه غربی اش را رد کرده است.

هوشنگ حسن یاری، کارشناس امور استراتژیک و نظامی و استاد کالج نظامی سلطنتی کینگستون در کانادا در گفتگو با شرق پارسی درباره آماده باش ارتش ایران در مرزهای این کشور با عراق گفت: کسانی که در ایران تصور می کنند که آنچه در کشورهای اطراف آنها به ویژه در حال حاضر در عراق رخ می دهد، به ایران سرایت نمی کند، دچار توهم هستند.

وی افزود: بعضی در ایران برای حفظ اماکن مقدس شیعی در عراق حساب جداگانه ای باز می کنند در حالی که محافظت از این اماکن در هنگامی که دیگر مناطق عراق مورد تهاجم داعش قرار می گیرد، خیال باطلی است.

آقای حسن یاری در همین حال گفت: آماده باش ارتش ایران نشانه روشنی است مبنی بر اینکه امروز جمهوری اسلامی خطر را جدی می بیند زیرا اگر بغداد سقوط کند مسلما مشکلات جدی برای شیعیان به وجود می آید و ممکن است دامنه داعش به ایران کشیده شود.

به گفته این کارشناس امور نظامی، آماده باش نیروهای ایران در مرزهای غربی این کشور مشابه مانور گسترده ارتش ایران در مرزهای شرقی این کشور در واکنش به تحریکات طالبان در افغانستان در زمان دولت آقای خاتمی است.

وی گفت: در روزهای گذشته اخبار مختلفی درباره حضور نیروها و مقامات سپاه در عراق شنیده شده است که نشانه حساسیت حکومت ایران در جهت حفظ دولت عراق است و نگرانی تهران از گسترش داعش است. حسن یاری افزود: نمی توان این فرضیه را رد کرد که ایران در عراق حضور نظامی دارد بلکه اکنون موضوع بیشتر میزان گستردگی این حضور در عراق است.

واشنگتن پست چند روز پیش نوشت: هرگونه حمایت و کمک از سوی ایران برای عراق زیرکانه و دقیق خواهد بود . تهران بیش از آنکه به استفاده از ارتش و نیروی نظامی اعتقاد داشته باشد معتقد است باید در مورد بحران ایجاد شده در عراق از طراحی و استراتژی نظامی و آمادگی همه جانبه استفاده کرد .

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، روز یکشنبه اول تیرماه با اقدام نظامی آمریکایی‌ها در عراق مخالفت کرد و گفت که عراقی‌ها خود می‌توانند حملات اخیر را دفع کنند.

دولت نوری مالکی که از حمایت ایران برخوردار است پس از سقوط پی در پی شهرهای عراق و پیشروی نیروهای داعش به سوی بغداد، از آمریکا خواست که با حملات هوایی مانع پیشروی این شبه‌نظامیان شود.

در همین حال به نظر می رسد درباره همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش در عراق، نظرات گوناگونی مطرح شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هفته گذشته با اعلام بی‌خبری از طرح آمریکایی‌ها در عراق گفته بود: «آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از ما برآید ما آمادگی داریم.»

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که دو کشور ممکن است با یکدیگر تبادل اطلاعات در مورد عراق داشته باشند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی ضمن تاکید بر این امر که هیچ نیروی ایرانی به ویژه سردار سلیمانی در عراق حضور ندارد، در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و آمریکا در عراق و این که آیا با توجه به حضور نیروهای آمریکایی در عراق اگر از ایران درخواست کمک شود ایران حاضر به همکاری با آمریکا در عراق خواهد بود اظهار داشت: «تا به این لحظه درخواست کمکی صورت نگرفته است، اگر صورت بگیرد ایران در چارچوب روابط با عراق و بر اساس پروتکل های بین المللی درخواست را پیگیری می کند و در مورد شکل کار تصمیم می گیرد.»

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان ملل متحد اعلام کرد در ۱۷ روز بحران داعش در عراق بیش از یک هزار نفر کشته شده اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد بیش از یک هزار نفر در بین روزهای ۵ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ (۱۵ خرداد تا اول تیرماه ۱۳۹۳) و سیطره نیروهای داعش بر مناطق وسیعی از شمال وغرب عراق کشته شده اند.

براساس این گزارش، حداقل ۷۵۷ غیرنظامی در استان های نینوی، دیاله و صلاح الدین عراق در این مدت کشته شدند. همچنین ۳۱۸ نفر هم در این مدت در استان های بغداد و استان های جنوبی کشته شده اند.

بنابه گفته مقامات سازمان ملل متحد، در ماه می گذشته نیز در عراق ۹۰۰ نفر درخشونت های این کشور کشته شدند.

عراق در هفته های اخیر شاهد حملات خونین افراد مسلح گروه داعش نزدیک به القاعده است. نیروهای داعش توانسته اند تعدادی از شهرهای شمال و غرب عراق از جمله موصل و تکریت را اشغال کنند. آنها برای اشغال بغداد تلاش می کنند.