آمریکا: به امنیت متحدان‌مان در ناتو متعهد هستیم

لندن: ابراهیم حمیدی

با افزایش فشار ارتش ترکیه در منطقه بین دو رودخانه دجله و فرات در شمال سوریه، واشنگتن به دنبال هماهنگی دو مسئله است؛ شکست «داعش» و برقراری ثبات در این منطقه، که تقریبا یک منطقه سوم از سوریه را تشکیل می‌دهد، و از طرف دیگر حفظ روابط با ترکیه به عنوان دو کشور عضو در پیمان آتلانتیک (ناتو).

یک مقام دولتی ایالات متحده به «الشرق الاوسط» گفت: «ما کاملا به امنیت مرزهای ترکیه متعهد هستیم. نگرانی‌های آنکارا در مورد برقراری امنیت در شرق فرات بجاست و مستلزم بحث جدی و کامل بین ما و آنهاست، همان طور که برای دو متحد نزدیک هم، مناسب است».

ارتش ترکیه پایگاه‌های «یگان‌های حفاظت از مردم کُرد» در عین العرب (کوبانی) واقع در شمال سوریه را بمباران کرد. این یگان‌ها، جزو اصلی «نیروهای دموکراتیک سوریه»، متحد ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، برای مبارزه با «داعش» به شمار می‌رود.

واکنش ائتلاف آمریکا این بود که در شمال سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه گشت‌زنی کند تا «مانع» از اقدامات آنکارا شود همچنین به آن سیگنالی درباره گمانه‌های مرحله بعد ارسال کند.

این سناریو دقیقا یک تکرار از آنچه در ابتدای سال گذشته رخ داد، است. زمانی که ارتش ترکیه چراغ سبز از روسیه برای پیشروی در عفرین با اکثریت کردنشین، دریافت کرده بود. این در حالی بود که عملیات ائتلاف، به ویژه نیروهای فرانسوی و آمریکایی، در منبج در شمال حلب اقدام به گشت‌زنی کردند.

«الشرق الاوسط» در این باره از یک مسئول رسمی آمریکایی پرسید که آیا واشنگتن و آنکارا در مورد نقشه راه در تل ابیض همانند تفاهم منبج بحث کرده‌اند؟ وی پاسخ داد: «ترکیه به عنوان یک متحد درپیمان ناتو و یک شریک محوری در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با «داعش» است… از سوی دیگر، ما به طور کامل به امنیت مرزهای آن متعهد هستیم. نقشه راه منبج یک نمونه از ساز و کار مشترک ما و ترکیه در عقد بحث و هماهنگی به منظور پرداختن به نگرانی های امنیتی آن است».

وی ادامه داد: «ما همچنان به کار با ترکیه برای برطرف کردن نگرانی آنکار ادامه می‌دهیم در حالی که ما بیش از پیش به ثبات امنیت در شمال شرق سوریه فکر می‌کنیم تا از شکست کامل (داعش) در آنجا اطمینان پیدا کنیم».