آلودگی هوا باعث ضعف مهارت‌های فکری می‌شود

پژوهش‌گران چینی به وجود ارتباط مستقیم میان آلودگی هوا و مهارت‌های زبانی و ریاضی در انسان دست یافتند.
به گزارش الشرق الاوسط، ارتباط میان آلودگی محیط‌زیستی و بیماری‌های تنفسی بر کسی پوشیده نیست، اما اکنون بیشتر کارشناسان به این باور رسیده‌اند که ذرات خطرناک معلق در هوا ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی را نیز افزایش می‌دهند.
با وجود اینکه تعداد زیادی از پژوهش‌ها به ارتباط مستقیم میان این نوع آلودگی محیط زیستی و ضعف ادراک شناختی اشاره می‌کنند ولی هنوز این نظریات قطعی نیست.
پژوهش‌هایی که در چین و آمریکا انجام شده است، میزان تاثیر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا را بر عملکرد امتحانات ریاضی و آشنایی با کلمات، در سطح کشور مورد بررسی قرار دادند.
تعداد ۲۵ هزار نفر در ۱۶۲ منطقه چین در این پژوهش مورد آزمایش قرار گرفتند و این پژوهش روز دوشنبه در آکادمی ملی علوم چین منتشر شد.
مولفان این پژوهش نتایج خود را براساس الگوهای آب و هوایی و میزان آلودگی مناطق معینی از چین که در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ در آنها آزمون‌های کشوری برگزار شد مورد بررسی قرار دادند. آنها به کمک این الگوی آب و هوایی و نمرات امتحانی مشترکین، سعی کردند تا با استفاده از آزمایش خود احتمال تأثیر قرار گرفتن در معرض آلودگی را بر نمره‌های امتحانی و ذهن و مغز آزمون دهندگان اثبات کنند.
پژوهشگران متوجه شدند که تاثیر قرار گرفتن شرکت کنندگان امتحانات نهایی در معرض آلودگی بر قوه ادراک آنها کاملا واضح و ملموس است به خصوص در آنهایی که سنشان بالاتر است.
به اعتقاد آنها این نتایج خیلی ناراحت کننده بود چرا که مشکلات شناختی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد و همچنین باعث ابتلا به بیماری‌های کهنسالی نیز می‌شود.
براساس گفته هیدز ادیر، کارمند فنی امور بهداشت و محیط زیستِ سازمان جهانی بهداشت در ژنو، این پژوهش همچنین بر ضرورت رفع مشکل آلودگی هوا در زمان حاضر تاکید می‌کند تا از سلامت جوانان و به خصوص سالمندان محافظت شود.
از ابتدا برای همه روشن بود که آلودگی هوا سلامت انسان را به خطر می‌اندازد، سازمان جهانی بهداشت نیز در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ۹۲ درصد جمعیت جهان هوای آلوده استنشاق می‌کنند و این هوا را دارای ذراتی عنوان کرد که قطر آنها کمتر از ۲٫۵ میکرومتر و غلظت آن ۱۰ میکرو در ۳۵٫۳ فوت مکعب است.
این سازمان در ماه می اعلام کرد که آلودگی هوا باعث مرگ زودهنگام ۴٫۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ در سطح جهان شد که بیش از یک میلیون نفر آنها در چین بودند.
طبق گفته‌های این سازمان، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به سکته قلبی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های مزمن تنفسی‌ می‌شود.
براساس پژوهشی که در مجله «علوم محیط زیست و فناوری» در ماه جاری منتشر شد؛ آلودگی هوا منجر به کاهش میزان میانگین طول عمر می‌شود و میزان این خطر برحسب مکان متفاوت بوده به طوری که مثلا در روسیه ۹ ماه و در مصر ۱٫۹ سال بوده است.
برخی از پژوهش‌هایی که در زمینه بیماری‌های واگیردار صورت گرفته و گروهی از  پژوهشگران فرانسوی و بریتانیایی در سال ۲۰۱۴ در مجله علوم بیماری های واگیردار منتشر کردند، ارتباط مستقیم میان آلودگی و ادراک شناختی در سالمندان بررسی شده است. داده های پژوهش پرده از ارتباط میان آلودگی ناشی از وسایل حمل و نقل در شهرهای بزرگ لندن با کاهش میزان قدرت‌های شناختی شرکت کنندگان در این پژوهش برداشت که میانگین سنی آنها ۶۶ سال بود.
همچنین براساس گزارشی که سازمان جهانی «آلزایمر» در شیکاگو منتشر کرد؛ در چین که آمار بیشترین مبتلایان به بیماری‌های کهنسالی را در جهان دارد، احتمال می‌رود که این میزان از ۴۴٫۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به میزان ۷۵٫۶ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.
الشرق الاوسط:
Related Post