گردشگری در مصر در حال خرید تی شرت هایی با شعارهای تبلیغاتی -رویترز

گردشگری در مصر در حال خرید تی شرت هایی با شعارهای تبلیغاتی -رویترز

الشرق الاوسط _از آنجایی که عصر یکشنبه کمیسیون عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر زمان دقیق و رسمی برگزاری انتخابات را اعلام کرد، کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی هم در هفته جاری به طور جدی آغاز شد.

پس از اینکه السیسی، وزیرمعروف سابق دفاع و رییس ارتش مصر اعلام کرد که در انتخابات شرکت خواهد کرد، حامیان صباحی روز شنبه در حمایت از نامزد ناصری‌ها در سرتاسر کشور مصر دست به تظاهرات زدند. حامیان صباحی همچنین اطراف تعدادی از میادین عمومی قاهره در حمایت از نامزد کم شانس این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مصر زنجیره‌های انسانی تشکیل دادند.

اکثر تحلیلگران سیسی را برنده انتخابات می‌دانند. هم او و هم صباحی تنها نامزدهای مصری هستند که پس از عقب نشینی سایر سیاستمداران مهم مصر از میدان رقابت، می‌خواهند شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کنند.

عمر موسی، احمد شفیق، محمد البرادعی و عبدالمنعیم ابوالفتوح، نامزدهای سابق ریاست جمهوری مصر همگی اعلام کردند که در این انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ این در حالی است که سامی عنان، رییس سابق نیروهای مسلح مصر، به همراه اکثریت چهره‌های سیاسی این کشور حمایت خود را از سیسی اعلام کردند.

منابع داخلی کمپین سیسی به الشرق الاوسط گفته اند که آن‌ها در حال حاضر در فرآیند برگزاری نشست به منظور انتخاب تیم کمپین و آغاز کار هستند.

کمپین سیسی یک “شورای مشاوران ارشد” متشکل از چهره‌های برجسته مصری در زمینه‌های مختلف تشکیل خواهد داد که وظیفه اش مشاوره دادن به سیسی خواهد بود؛ این در حالی است که “فعالان جوان” نهادی مردمی به منظور تبلیغ برای رییس سابق ارتش مصر تشکیل خواهند داد.

سیسی در سخنرانی رسمی اعلام نامزدی خود در این انتخابات گفت که قصد ندارد یک کمپین انتخاباتی “سنتی” راه بیاندازد.

سیسی در این سخنرانی گفت: « با صراحت تمام و در شرایطی که همه شما از آن آگاهی دارید، باید بگویم که من کمپین ریاست جمهوری ام را به شیوه سنتی برگزار نخواهم کرد. این حق شما است که دیدگاه من نسبت به آینده را بدانید. این کمپین، آن گونه که من آن را می‌بینم بستری آشکار برای به وجود آوردن یک مصر مدرن و دموکراتیک خواهد بود. من در این کمپین نه حرف‌های غیرمعقول و عجیب و غریب خواهم زد، نه هزینه‌های گزاف خواهم کرد و نه دست به اقدامات محیرالعقول می زنم، چرا که در حال حاضر چنین کاری شایسته نیست.»

سیسی، محمود کارم، سفیر سابق را به عنوان هماهنگ کننده کمپین خود برگزید. کارم در گذشته نماینده دائمی مصر در ناتو و همچنین سفیر مصر در ژاپن و بلژیک بود. گفته می‌شود که عمر موسی، سیاستمدار کهنه سرباز مصر و همچنین محمد حسنین هیکل از روزنامه نگاران برجسته مصر عضو کمیته مشاوارن ارشد سیسی هستند. یک منبع آگاه کمپین سیسی همچنین این خبر را تایید کرد که «سیاست‌مداران، اقتصاددانان، اساتید دانشگاهی، اعضای سابق پارلمان و سایر متخصصان مصری در زمینه‌های مختلف» سیسی را در این کمپین همراهی خواهند کرد و به او مشاوره خواهند داد.

الشرق الاوسط از همین منابع آگاه این خبر را هم دریافت کرده که کمپین سیسی به دنبال همکاری با سایر چهره‌های برجسته مصر از جمله دکتر احمد کامل، سخنگوی سابق وزارت بهداشت، اشرف راشد، دستیار سابق وزیر امور خارجه، دکتر سؤاد کامل، پرفسور معروف اقتصاد، محمد بردن، رییس اتحادیه دانشجویان مصر و همچنین شماری از سایر چهره‌های برجسته مصر نظیر محمد حجازی، استراتژیت سیاسی، عمر الشبکی، تحلیلگر سیاسی، طمار وجیه، از فعالان جوان و خالد یوسف، کارگردان سینما در شواری مشاوره است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند عمر موسی که خودش در گذشته نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده، در این کمپین نقش مهمی برای سیسی ایفا خواهد کرد و او در گذشته هم حمایت خود از نامزدی سیسی را به الشرق الاوسط اعلام کرده بود.

دبیر کل سابق اتحادیه عرب می‌گوید: «برنامه‌های سیاسی حول دو محور می‌چرخد: اول اینکه قصد دارد با اجرای مفاد قانون اساسی ۲۰۱۴ مصر که در یک همه پرسی عمومی از سوی مردم مصر به تصویب رسید، کشور را بر پایه های مدرن دوباره بسازد؛ دوم اینکه می‌خواهد در مردم حس مثبت اندیشی به وجود آورد که هدفش رسیدن به توسعه جامع است و همچنین می‌خواهد مردم را از شرایط اقتصادی کشور به طور کامل آگاه کند و و در این راستا شفاف عمل کند.»