شرکت ۱۰۰ پژوهشگر برای شکل‌دادن یک اندیشهٔ مشترک عربی

قاهره: فتحیه الدخاخنی

ایناس عبدالدایم وزیر فرهنگ مصر روز گذشته فعالیت‌های اولین نشست توسعهٔ فرهنگی پایدار و سازندگی انسان را در قاهره افتتاح کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این نشست به همت شوای عالی فرهنگ مصر به مدت ۳ روز و با مشارکت حدود ۱۰۰ پژوهشگر از ۱۷ کشور عربی شروع به کار کرد.
وزیر فرهنگ مصر در مراسم افتتاحیهٔ این نشست عنوان کرد هدف این نشست سازندگی انسان به عنوان هدف نهایی پیشرفت است و فرصتی واقعی برای تبادل افکار و ایجاد اندیشهٔ عربی مشترک در جهت تحقق زندگی شرافتمندانه برای ملت‌های عرب است.
یوسف العقید نویسنده و داستان‌نویس مصری و یکی از اعضای کمیتهٔ فرهنگ و اطلاع‌رسانی پارلمان که در این نشست شرکت دارد به «الشرق الاوسط» گفت: ایدهٔ این نشست در این دورهٔ زمانی خوب و مهم است به خصوص در بُعد آفریقایی آن به ریاست مصر و بخشیدن زندگی دوباره به رؤیای قومی عرب.
سعید المصری دبیرکل شورای عالی فرهنگ نیز گفت: در سایهٔ تلاش دولت برای تحقق توسعهٔ پایدار و سازندگی انسان، باید از تمام نخبگان، پژوهشگران، عالمان و نویسندگان علوم اجتماعی و انسانی برای شرکت در مذاکرهٔ بزرگ پیرامون اولویت‌های کاری دولت و وزارت فرهنگ در جهت موضوعات توسعهٔ فرهنگی و سازندگی انسان دعوت به عمل می‌آمد.
بر اساس گفته‌های وی فراخوان شرکت در این نشست در سپتامبر گذشته داده شد که با استقبال زیادی مواجه شد به طوری که ۳۵۰ فرد متقاضی شرکت در این کنفرانس بودند که ۹۲ نفر از آنها انتخاب شد که ۴۸ نفر از آنها از مصر و ۴۴ نفر دیگر از ۱۶ کشور عربی بودند به اضافهٔ اینکه ۲۲ نفر از سردمداران فکر، علم و فرهنگ عرب به عنوان رئیس و تحلیلگر در ۲۳ جلسهٔ آن شرکت می‌کنند.
وی افزود مذاکرات و موضوعات این نشست به صورت یک کتاب در ماه می آینده چاپ خواهد شد.
گفتنی است که در این نشست پژوهشگرانی از مصر، سعودی، اردن، فلسطین، چاد، تونس، الجزایر، سودان، جنوب سودان، سوریه، عراق، یمن، عمان، مراکش، لیبی، بحرین و لبنان شرکت می‌کنند.