اسلحه با کیفیت عربستان سعودی در دستان مقاومت و انجام حملات پیشگیرانه… خودداری قاهره از پذیرش حامیان صالح

یک خانواده یمنی در منطقه عمران در راه پناه گرفتن نزد مبارزان مقاومت حامی هادی رئیس جمهور مشروع – عکس از رویترز

یک خانواده یمنی در منطقه عمران در راه پناه گرفتن نزد مبارزان مقاومت حامی هادی رئیس جمهور مشروع – عکس از رویترز

در میان تقویت نظامی و زمینی نیروهای مقاومت مشروع که در راستای تدارکات برای «ساعت صفر» جهت آزد سازی صنعا پایتخت یمن از شورشیان انجام می شود، منابعی در نیروهای مشترک تأکید کردند که نبرد زمینی برای آزاد سازی مأرب در شرق این کشور، با مشارکت نیروهای ائتلاف حاضر در منطقه صافر در این استان آغاز شده است. این نیروها در کنار نیروهای مقاومت و نیروهای ارتش ملی، بر ضد شبه نظامیان حوثی و نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن نبرد می کنند.

شیخ حسن ابکر، فرمانده مقاومت مردمی در الجوف و هماهنگ کننده عملیات نظامی در منطقه به «الشرق الأوسط» گفت که بیش از ۳۰ خودروی نظامی با تجهیزات کامل برای مشارکت در نبردهای مأرب حرکت کردند.

منابع نظامی به رسیدن نیروهای تقویتی از عربستان سعودی به منطقه بیحان در مجاورت استان مأرب اشاره کردند. این منابع افزودند که زره پوش ها از منطقه مرزی وادیه در استان حضرموت به سوی مأرب عبور کردند. آن ها اشاره داشتند که ائتلاف همچنین ۸ فروند بالگرد آپاچی ارسال کرده است که در حوزه های نفتی سفیر مستقر خواهند شد.

در همین راستا، شهر عدن، پایتخت موقت یمن، شاهد اقدامات امنیتی استثنایی بود. حلیم الشعیبی، یکی از فرماندهان مقاومت جنوب و مسؤل گروه های استقرار امنیتی در عدن، برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که گروه ویژه «دخالت سریع» برای وضعیت اضطراری تشکیل شده است که مأمورت آن حملات و دریافت گزارشهای مربوط به باندهای خفته و یا عملیات هرج و مرج و نقض امنیت عمومی می باشد.

از سوی دیگر، ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن طی حضور خود در قاهره به «الشرق الأوسط» گفت که توافقی یمنی- مصری برای آموزش کادرهای دیپلماتیک یمن در قاهره وجود دارد، که این توافق به منظور آماده سازی نسل جدیدی از دیپلمات ها در یمن در اسرع وقت می باشد. یاسین تأکید کرد که سامح شکری همتای مصری وی، به او اطلاع داد که دولت مصر از استقبال مقامات وفادار به صالح رئیس جمهور سابق یمن، به علت «فقدان جدیت» در یافتن راه حل برای پایان دادن به بحران یمن ممانعت کرد.