ناظران معتقدند توافقات صورت گرفته با اردن در راستای سازگاری عراق با تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران است

بغداد: فاضل النشمی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز گذشته از توافق با همتای اردنی خود در زمینه ایجاد منطقه مشترک صنعتی بین دو کشور خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، عمر الرزاز نخست‌وزیر اردن روز گذشته با همراهی هیأتی بلندپایه، به منظور بررسی همکاری تجاری و صنعتی و معافیت‌های گمرکی بین دو کشور، وارد بغداد شد.
بغداد و عمان قصد دارند سقف همپوشانی اقتصادی و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش دهند. همچنین آنها به دنبال توافق بر سر تبدیل بندر عقبه اردن به یک پایگاه‌ صادرات نفت عراق هستند.
این نخستین دیدار رسمی یک مقام ارشد اردنی است که پس از رسیدن عادل عبدالمهدی به پست نخست‌وزیری در اواخر ماه مهر (اکتبر) صورت می‌گیرد. نخست‌وزیر اردن با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز در کاخ صلح بغداد دیدار کرد.
جلسه مذاکرات مشترک بین طرف‌های عراقی و اردنی نشان می‌دهد که آنها مرحله جدیدی از همکاری در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری و امنیتی را آغاز کرده‌اند.
برخی از کارشناسان اقتصادی احتمال دادند که عراق و اردن رسماً وارد مرحله آماده‌سازی مشترک برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند.
انتظار می‌رود عراق به دنبال تأمین نیازهای خود از طریق اردن است، نیازهایی که تا چندی پیش ایران آنها را برآورده می‌کرد، اما به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه تهران، عراق از وارد کردن آن ممنوع شد.
در این میان دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد چندین یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضار رسید که یکی از آنها، همکاری در زمینه برق است. دو طرف توافق کردند شبکه برق اردن و عراق را به یک‌دیگر وصل کنند. همچنین توافق کردند «چارچوب توافقنامه خط لوله نفتی عراق به اردن را تا سه ماه اول سال ۲۰۱۹ به اتمام برسانند. این خط لوله از بصره شروع می‌شود و تا خلیج عقبه در سواحل اردن امتداد دارد».