کمک رسانی به مردم سوریه- خبرگزاری فرانسه

کمک رسانی به مردم سوریه- خبرگزاری فرانسه

دور دوم مذاکرات صلح سوریه که از روز گذشته در ژنو آغاز شده بود ، امروز یازدهم فوریه با حضور نمایندگان گروه مخالف و دولت سوریه ادامه یافت.

نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دولت این کشور امروز سه شنبه یازدهم فوریه (بیست و دوم بهمن) در دور دوم مذاکرات صلح در ژنو در مقابل یکدیگر نشستند و مذاکرات خود را با “یک دقیقه سکوت” به احترام تمام کشته شدگان درگیری های سوریه در طی سه سال گذشته آغاز کردند.

احمد جاکال نماینده مخالفان به خبرگزاری رویترز در این باره گفت: «امیدوارم که این یک دقیقه سکوت پیامی برای بهبود و بهتر شدن فضای مذاکرات باشد.»

این مذاکرات روز دهم فوریه (بیست و یکم بهمن) در حالی آغاز شد که اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در بحران سوریه به طور جداگانه با نمایندگان هیئت های مخالف و نظام سوریه دیدار و گفتگو کرده بود. خبرها حاکی است که در این دیدارها، دو گروه شکایت های خود را از طرف دیگر بیان کرده اند.

در نشست امروز نمایندگان دو گروه به طور مستقیم در حال مذاکره هستند. خبرگزاری ایتارتاس در این رابطه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «اخضر ابراهیمی نمایندگان دو گروه را در اتاقی گردهم آورده است و مذاکرات با میانجیگری وی آغاز شده است.»

بر اساس گزارش های رسیده از ژنو، اخضر ابراهیمی در این دیدار همه موضوعات مهم سوریه را به یکباره مطرح کرده است.

بنا بر اعلام ابراهیمی، مخالفان سوری پیشنهادی را برای حل بحران سیاسی سوریه مطرح کرده اند که قرار است مورد بررسی قرار بگیرد. مخالفان سوری همچنین از ابراهیمی خواسته اند که برای مذاکرات، جدول زمانی مشخص تعیین کنند.

دور قبلی مذاکرات ده روز بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید و هیچ نشانه ای که از احتمال نوعی توافق در آینده حکایت کند، دیده نشد.

دولت سوریه در این مذاکرات هدف اصلی را مبارزه با «تروریسم» معرفی کرده است، این در حالی است که مخالفان اولویت و هدفشان برکناری بشار اسد از سمت ریاست جمهوری این کشور است.

در دور اول مذاکرات، نمایندگاه دولت سوریه و مخالفان بدون اینکه با هم گفتگو کنند در فاصله ای دور از هم نشستند و فقط به یکدیگر فحاشی کردند.

در دور قبلی اخضر ابراهیمی از اینکه دو طرف حتی در مورد کمک های انسان دوستانه هم نتوانستند به توافق برسند، به شدت متاسف بود، اما وی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل برای بحران سوریه معتقد است که برای دور دوم مذاکرات “زمینه مشترکی” فراهم شده است.

آغاز دور دوم مذاکرات با پایان آتش بس سه روزه شهر حمص و تخلیه ششصد نفر در روز یکشنبه (بیستم بهمن) همزمان شده است.

اخضر ابراهیمی قرار است روز جمعه چهاردهم فوریه با دیپلمات های آمریکایی و روسیه در ژنو دیدار و گفتگو کند.