جوانان تونسی در حال تماشای یک پوستر تبلیغات انتخابات مجلس در یکی از خیابان های شهر تونس – عکس از خبرگزاری فرانسه

جوانان تونسی در حال تماشای یک پوستر تبلیغات انتخابات مجلس در یکی از خیابان های شهر تونس – عکس از خبرگزاری فرانسه

تونس، الشرق الاوسط – مبارزات انتخاباتی برای دور دوم انتخابات پارلمانی تونس پس از سرنگونی زین العابدین بن علی در سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.

در این انتخابات که قرار است ۲۶ اکتبر برگزار شود، ۳/۵ میلیون نفر از جمله ۳۱۱ هزار نفر که برای رای دادن در خارج از کشور ثبت نام کرده اند، نامزدهای مورد نظر را برای کسب ۲۱۷ کرسی مجلس ملی تونس انتخاب خواهند کرد.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد النهضه اسلامی، به همراه رقبای این حزب از جنبش ندای تونس، تاکنون در این انتخابات پیشتاز هستند.

به نظر می رسد در مبارزات پیش رو، دغدغه های اقتصادی و نگرانی های عمومی درباره قدرت گرفتن احزاب اسلامگرا بیش از هر چیز مطرح باشد.

اقتصاد تونس از هنگام آغاز بهار عربی با خشک شدن منابع درآمدی حاصل از گردشگری، تورم دو رقمی که به افزایش قیمت ها انجامیده، و نرخ بالای بیکاری به ویژه درباره جوانان و نیز ۴/۳۱ درصد بیکاری فارغ التحصیلان بر اساس آمار رسمی، به شدت آسیب دیده است.

این کشور همچنین از هنگام سرنگونی بن علی شاهد تنش های سیاسی بوده است. باجی قائد السبسی، سیاستمدار کهنه کار و رهبر ندای تونس، اندکی پس از سقوط بن علی در ژانویه سال ۲۰۱۱ به عنوان کفیل نخست وزیری قدرت را در دست گرفت.

وی سپس در همان سال و پس از آنکه حزب النهضه در نخستین انتخابات پارلمانی پس از بن علی با ۳۷ درصد آرا اکثریت را کسب کردند، قدرت را به آنها تحویل داد.

اما در پی این تحولات بحران سیاسی آغاز شد که در جریان آن دو نماینده سکولار ترور شدند و موجی از حملات تروریستی در سراسر کشور به راه افتاد. این شرایط النهضه را واداشت که در ماه ژانویه به اختیار خود قدرت را به دولتی فن سالار تحویل دهد، و بدین ترتیب راه را برای رای گیری درباره قانون اساسی جدید – سندی که در منطقه و ورای آن به شدت مورد استقبال قرار گرفته – و نیز انتخابات تازه پارلمانی این ماه هموار کند.

رشید غنوشی رهبر جنبش النهضه تونس در گفتگو با نشریه «لیدرز» (رهبران) تونس گفت که حزبش امیدوار است «به پیروزی با اختلافی مشابه انتخابات قبلی و یا حتی بیش از آن» دست یابد.

وی همچنین به شبکه تلویزیونی الجزایر گفت که النهضه معتقد است «تفاهم سیاسی» در دوره آینده ضروری است و افزود که این کشور همچنان به «ائتلاف ملی در قدرت با پایگاه حمایتی وسیع از سه یا چهار حزب بزرگ تر نیاز دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا النهضه مایل است با رقبای سکولار مانند ندای تونس ائتلاف کند، گفت: «ما نیروهایمان را با هر حزبی که از طریق صندوق آرا به این موقعیت رسیده و برای متحدشدن با ما ابراز تمایل کرده، متحد خواهیم کرد.»

اما سبسی، رهبر ندای تونس اخیرا گفته است که حزبش با النهضه ائتلاف نخواهد کرد مگر اینکه این گروه اسلامگرا روابطش را با اخوان المسلمین روشن سازد.

سبسی روز جمعه گذشته در بیانیه مطبوعاتی گفت: «برای آنکه ما نیروهایمان را با النهضه پیوند بزنیم، باید مسیر سیاسی مشابهی را در پیش گیریم. اما اکنون واقعیت اینگونه نیست. به همین منظور ما از النهضه خواسته ایم روابطش را با اخوان المسلمین به صورت علنی روشن سازد.»

بعضی از دیگر احزاب مخالف نیز درباره النهضه ابراز بی اعتمادی کرده و آنرا متهم کرده اند که بخشی از سازمان بین المللی اخوان المسلمین است و در دراز مدت در پی آنست که خلافت اسلامی را در تونس به راه اندازد.

پس از انتخابات پارلمانی در تونس، در ۲۳ نوامبر هم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار خواهد شد. تاکنون در مجموع ۲۷ نفر برای شرکت در این انتخابات نامزد شده اند.