صفحه رسمی توییتری پروژه بزرگ «نیوم» اعلام کرد: در راستای برنامه‌ریزی هدف‌دار و مستمر اماکن ساخت و ساز در این پروژه بزرگ، عملیات پاکسازی محیط زیست و باستانی و ژئولوژیک سعودی آغاز شد.
به گزارش الشرق الاوسط، متولیان این پروژه پیش از این، از تلاش برای توسعه برنامه‌های این پروژه و فعالیت گروهی از سوی نخبگان و کارشناسان برجسته بر روی آن خبر داده بود.
این پروژه در منطقه‌ای خاص در شمال غرب پادشاهی عربی سعودی و بخش‌هایی در داخل منطقه مرزی مصر و اردن واقع شده است. مجریان این پروژه در نظر دارند این منطقه را به شهری با امکاناتی فراتر از مرزهای نوآوری و امکانات معیشتی و فرهنگی تبدیل کنند که بتواند از لحاظ سبک زندگی بر همه شهرهای بزرگ جهان پیشی بگیرد.
این شهر جهانی که مساحتی حدود ۲۶٫۵ هزار کیلومتر مربع دارد، با آب و هوا و موقعیت منحصر به فرد از لحاظ انرژی خورشیدی و بادی و نفت و گاز و امکان تولید انرژی تجدید‌‌پذیر کم هزینه را فراهم آورده است.
پروژه «نیوم» برعکس شهرهای جهانی دیگر که در طول صدها سال بنا شده، از صفر شروع به کار کرده است و این امر مجال مانور بیشتر از لحاظ به کارگیری تکنولوژی و زیرساخت‌ها ممکن ساخته است.
این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک خاص خود که سه قاره را به هم متصل می‌کند، می‌تواند شرکت‌ها و ساکنان خود را به بازار سعودی و بازارهای جهانی متصل کند.
انرژی این شهر به طور کامل از انرژی های تجدیدپذیر تأمین می شود و از کربن به هیچ وجه استفاده نمی شود، به طوری که آزمایشگاهی برای روش‌ها و مواد معماری جدید به شمار می‌رود.