مذاکرات هسته ای روز سه شنبه در وین آغاز شد - عکس از اسوشیتدپرس

مذاکرات هسته ای روز سه شنبه در وین آغاز شد – عکس از اسوشیتدپرس

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ با گفت‌وگوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صبح روز سه شنبه در وین آغاز شد.

بر اساس خبرها، نخستین جلسه از این مذاکرات دقایقی پیش پایان یافته است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در مذاکرات هسته ای بین کشورش و گروه ۵+۱ از روز دوشنبه در وین به سر می برد گفته است که در دومین دور مذاکرات هسته ای موضوعاتی چون غنی سازی و راکتور هسته ای مطرح می شود.

به گزارش ایرنا، ظریف روز دوشنبه در هنگام ورود به وین گفت که در این دور از مذاکرات همچنین درباره همکاری های صلح آمیز هسته ای و نیز تحریم ها تبادل نظر خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که دو طرف در مراحل بعدی مذاکرات وارد تدوین راه حل شوند.

وزیر امور خارجه ایران از سوی دیگر روز دوشنبه در پاسخ به اینکه آیا با کاترین اشتون دیدار خواهد داشت گفت: هنوز چیزی مشخص نیست. این در حالی است که خبرهای بعدی حاکی لغو شام کاری او با اشتون بود.

پیشتر بعضی خبرگزاری ها در ایران اعلام کرده بودند که هیئت ایرانی در واکنش به عملکرد اشتون در سفرش به ایران و انجام برنامه‌های هماهنگ نشده از جمله دیدار او با بعضی فعالان سیاسی، ‌شام کاری را که قرار بود شب قبل از آغاز مذاکرات انجام شود لغو کرده است.

در همین حال مایکل‌ مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به این گمانه زنی ها گفت که قرار شامی بین وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذاشته نشده بود که لغو شود.

وی گفت: اشتون و ظریف به تازگی در تهران دیدار کرده بودند و نیاز چندانی برای این دیدار اخیر نبود.

در هر حال کاترین اشتون و محمد جواد ظریف صبح سه شنبه پیش از آغاز مذاکرات رسمی با یکدیگر دیدار کردند.

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت نمایندگی روسیه در این مذاکرات درباره پیشرفت در این دور از مذاکرات هسته‌ای در زمینه توافق همه جانبه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران ابراز خوش بینی کرد.

دکتر هرمیداس باوند، تحلیل گر سیاسی و کارشناس بین الملل، درباره دور جدید مذاکرات هسته ایران با ۱+۵ در وین به شرق پارسی گفت: «دور جدید مذاکرات ادامه توافق های پیشین است و بیشتر درمورد بحث های فنی و حقوقی درمورد غنی سازی و نیروگاه اراک است که مسائلی درمورد آن پیش آمده بود. لذا از این دور مذاکرات نباید انتظار خاصی داشت اما ادامه این مذاکرات می تواند ما را در رسیدن به توافق نهایی کمک کند».

وی همچنین در مورد تحولات اخیر در حوزه کریمه و اوکراین و روسیه گفت :”تحولات جدایی کریمه نباید بر این مذاکرات تاثیری داشته باشد چرا که ورود هرگونه موضوع خارجی و بدون دستور کار در مذاکرات می تواند در روند مذاکرات اخلال به وجود بیاورد”.

ایران اعلام کرده است که در صورت حسن نیت طرف مقابل این امکان وجود دارد که طرفین ظرف ۶ ماه و تا تیر ماه به توافق نهایی دست یابند. اجرای توافق نهایی ممکن است بیش از یک سال به طول بیانجامد.

بر اساس این گزارش در پی برگزاری اولین دور از مذاکرات گام نهایی در وین و توافق طرفبن بر چارچوب برگزاری مذاکرات به صورت منظم در ظول ۶ ماه، طرفین یک دور مذاکرات کارشناسی نیز در وین داشتند. کارخانه آب سنگین اراک در مذاکرات کارشناسی یکی از سرفصل های مذاکرات بوده است.