تأکید مجدد عربستان سعودی بر حمایت از اپوزیسیون سوریه.. کوتاه آمدن رژیم اسد و موافقت با ورود کمک ها

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در جلسه شورای وزیران در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در جلسه شورای وزیران در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

در حالی که استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه روز گذشته آغاز مذاکرات سوریه با هدف پایان دادن به جنگ داخلی را به طور رسمی در ژنو اعلام کرد، ناظران تحولات روز اول این مذاکرات، تقلای سازمان ملل را مشاهده کردند. هر چند با رسیدن گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به سوئیس برای دیدار با آن پاترسون همتای آمریکایی خود که از سه روز پیش برای کمک به تلاش های فرستاده سازمان ملل در آن جا حضور دارد، روزنه امیدی در مذاکرات «ژنو ۳» نمایان شد.

قرار بود دیدار آمریکایی روسی شب گذشته انجام شود و اطلاع یافتیم سفیر آمریکا که مسؤل پرونده سوریه است و در ژنو حضور دارد در کنار پاترسون در این دیدار شرکت خواهد کرد. به گفته دیپلمات های غربی دیدار گاتیلوف – پاترسون در چارچوب تقویت تماس های سیاسی و دیپلماتیک برای جلوگیری از ناکامی «ژنو ۳» در اولین روزهای خود صورت می گیرد.

دکتر منذر ماخوس عضو هیئت عالی مذاکره کننده و سخنگوی آن که در حال حاضر در ژنو حضور دارد به «الشرق الأوسط» گفت، اگر خواسته های انسانی که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تنظیم شده است محقق نشوند هیئت مخالفان بیش تر از هفته جاری در ژنو باقی نخواهند ماند.

از دیگر تحولات روز گذشته، سازمان ملل متحد اعلام کرد که حکومت سوریه «در اصل» با درخواست سازمان بین الملل برای ارائه کمک به شهرهای تحت محاصره مضایا و الفوعه و کفریا موافقت کرده است.

از سوی دیگر، عربستان سعودی تصمیم هیئت عالی مذاکره کننده طرف های سیاسی و اپوزیسیون سوریه برای شرکت در مذاکرات نشست ژنو جهت اجرای تمامی بندهای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را تأیید می کند. شورای وزیران عربستان سعودی که روز گذشته به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز تشکیل جلسه داد، بر حمایت عربستان سعودی از مخالفان سوری و حل و فصل سیاسی بر اساس اصول اعلام شده در «ژنو ۱» تأکید کرد.