سلیم الجبوری نامزد گروه های سنی -خبرگزاری رویترز

سلیم الجبوری نامزد گروه های سنی -خبرگزاری رویترز

بغداد – حمزه مصطفی- الشرق الاوسط: روند رویکرد سیاسی در عراق روز سه شنبه ۲۴ تیر به روال عادی خود بازگشت، چرا که پارلمان جدید راه را برای تشکیل دولت جدید باز کرد.

مجلس عراق در سومین جلسه خود در ماه جاری موفق شد تا سلیم الجبوری را به عنوان رئیس جدید پارلمان برگزیند.

سلیم الجبوری نامزد جریان های عمده سنی که فراکسیون «همپیمانی نیروهای دموکراتیک» نام دارد از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر در جلسه روز سه شنبه با کسب ۱۹۴ رای رییس جدید پارلمان عراق شد. نامزدهای ریاست پارلمان عراق برای پیروزی در تصدی این کرسی باید حداقل ۱۶۵ رای کسب کنند. نماینده پارلمان عراق خانم شروق العبایجی که به رقابت با الجبوری پرداخت توانست ۱۹ رای را از آن خود کند. ۶۰ رای نیز باطله بود.

نمایندگان پارلمان حیدر العبادی عضو حزب الدعوه وابسته به نوری مالکی، نخست وزیر عراق را به عنوان معاون اول رییس مجلس این کشور برگزیدند. العبادی با کسب ۱۸۸ رای از مجموع ۲۶۴ رای در دومین دور رای گیری به این سمت برگزیده شد. وی در نخستین دور رای گیری با احمد چلبی به رقابت پرداخت، ولی نتوانست اکثریت آرا را کسب کند. چلبی و العبادی هر دو به ائتلاف «همپیمانی ملی» شیعی – بزرگترین ائتلاف در پارلمان- وابسته هستند.

به گفته خبرگزاری فرانسه آرام شیخ محمد نماینده کرد وابسته به فراکسیون تغییر معاون دوم سلیم الجبوری انتخاب شد. وی موفق به کسب ۱۷۱ رای از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در پارلمان شد.

پارلمان عراق در اولین جلسه و دومین جلسه در روز یکشنبه برای انتخاب رییس مجلس ناکام ماند. در جلسه سوم پارلمان شاهد چیره شدن توافقات سیاسی بود.

الجبوری ۴۳ ساله متولد استان دیاله (واقع در شمال شرق بغداد) است. وی عضو «حزب اسلامی عراقی» است و ریاست فهرست پارلمانی «دیاله هویت ما است» را بر عهده دارد. وی متهم به «حمایت از تروریسم» بود، ولی تبرئه شد. گفته می شود ائتلاف مالکی پیش از برگزاری جلسه روز یکشنبه تلاش کرد تا الجبوری را قانع کند که به حمایت از نخست وزیری مالکی برای بار سوم بیردازد. در مقابل نیز آنها به نفع الجبوری برای تصدی پست ریاست مجلس رای خواهند داد، ولی الجبوری این پیشنهاد را نپذیرفت.

انتخاب رییس پارلمان به روند سیاسی در عراق کمک کرده و راه را برای آغاز گفتگوها بر سر تشکیل حکومت جدید باز می کند. حکومتی که با چالش های فراوانی روبرو است؛ چالش هایی که عراق در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می کند که در راس آنها حمله نیروهای تندروی مسلح به مناطق مختلف است.

الجبوری در سخنانی در مجلس آغاز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری عراق را اعلام کرد. ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری عراق از صبح روز چهارشنبه آغاز شده و سه روز ادامه دارد.

از سوی دیگر کردها منتظر هستند تا ائتلاف شیعیان کاندیدای مورد نظر خود برای تصدی ریاست جمهوری را اعلام کند تا آنها نیز پس از آن نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند که احتمالا معاون دبیر کل حزب اتحاد میهنی برهم صالح خواهد بود. رهبری این حزب را جلال طالبانی، رییس جمهور عراق بر عهده دارد. دوره ریاست جمهوری طالبانی به پایان رسیده است.