عزت الله ضرغامی در روزهای اخیر هدف انتقادات دولت حسن روحانی بوده است. بسیاری او را به جهت‌گیری علیه دولت متهم می‌کنند.

عزت الله ضرغامی در روزهای اخیر هدف انتقادات دولت حسن روحانی بوده است. بسیاری او را به جهت‌گیری علیه دولت متهم می‌کنند.

حسام‌الدین آشنا، نماینده رییس‌جمهوری اسلامی ایران در شورای نظارت بر صداوسیما، از «درخواست مبلغ سنگینی از سوی رییس سازمان صداوسیما از رییس‌جمهوری» خبر داده است.

آقای آشنا که مشاور حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز هست گفته که رییس سازمان صداوسیما «علاوه بر بودجه سالیانه‌ای» که این سازمان دریافت می‌کند، از رییس‌جمهوری مبلغی را درخواست کرده که «معادل بودجه یک سال صداو سیما و علاوه بر آن» است.

به گزارش روزنامه اعتماد و خبرگزاری ایرنا، آن‌طور که وی گفته‌است رییس‌جمهوری این درخواست را برای بررسی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارجاع داده است.

مشاور فرهنگی حسن روحانی توضیح نداده است که رییس سازمان صدا و سیما این «بودجه غیررسمی» را بابت چه چیزی از رییس‌جمهوری مطالبه کرده و آیا زمینه قانونی دارد یا خیر.

به گفته آقای آشنا، رییس سازمان صداوسیما طی نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری دو ماه به او ضرب‌الاجل داده که این مبلغ را پرداخت کند.

روزنامه اعتماد گزارش داده که حسام‌الدین آشنا این اظهارات را در جریان مراسم رونمایی از کتاب «پایان تک‌صدایی» و روز چهارم اسفندماه بیان کرده است.

در جریان این مراسم، مشاور رییس جمهوری و محمد هاشمی، از روسای اسبق صداوسیما، انتقادات تند و تیزی را متوجه رادیو و تلویزیون دولتی ایران کرده‌اند و آقای آشنا درباره این رسانه و رییس آن گفته است: «رسانه ملی مردم را می‌پیچاند و ضرغامی توجهی به قانون و وظایفش در برابر مردم ندارد.»

عزت‌الله ضرغامی که از ده سال پیش ریاست رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد، در هفته‌های اخیر هدف انتقادات بسیاری از سوی دولت قرار گرفته است. وی در بهمن ماه گذشته مانع پخش گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهوری ایران شد و تنها پس از ۹۰ دقیقه تاخیر اجازه داد تا تصویر حسن روحانی بر تلویزیون‌ها ظاهر شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) علت این تاخیر، مخالفت آقای ضرغامی با مجریان این برنامه بوده، کسانی که به گفته ایرنا توسط «نهاد ریاست جمهوری» و نه «سازمان صداوسیما» انتخاب شده بودند.

این اتفاقات به آتش اختلافات میان دولت و صداوسیما دامن زد و آقای ضرغامی در نامه‌ای به شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواستار تعیین تکلیف در مورد نحوه انتخاب مجری‌های مصاحبه با روسای سه قوه شد.

نامه‌ای که باز هم واکنش آقای آشنا را به همراه داشت. نماینده رییس‌جمهوری در شورای نظارت بر صداوسیما درباره این نامه گفته است که آقای ضرغامی انتظار دارد تا شورای نظارت از او دفاع کند «گویی این شورا شورای نظارت بر صداوسیما نیست، بلکه شورایی برای دفاع از صداوسیما مقابل قوای دیگر است.»

با آنکه آقای ضرغامی برای انتخاب مجری‌ها از شورای نظارت درخواست بررسی کرده است، اما بر اساس آنچه که روزنامه ابتکار در شماره روز بیست و یکم بهمن ماه خود اشاره کرده است، به نظر نمی‌رسد کار او وجه قانونی داشته باشد. چرا که بر اساس قانونی اساسی ایران، نصب و عزل رییس سازمان در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است و در نتیجه شخص رهبر است که می تواند بر صداوسیما نظارت استصوابی داشته است و «شورای نظارت بر صداوسیما» تنها نظارت استطلاعی دارد.

گذشته از این موارد اختلاف، قضاوت صداوسیما درباره نحوه پوشش آقای محمود سریع‌القلم که با عنوان «مشاور رییس‌جمهوری» از او نام برده می‌شد، در اجلاس داووس از دیگر موارد اختلاف بین دولت و رادیو و تلویزیون سراسری ایران شد.

در روزهای اخیر شایعه تغییر رییس سازمان صدا وسیما و انتخاب عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در خبرگزاری‌های ایران پخش شده و این که بحث‌هایی مانند «تغییر مجری مصاحبه با رییس‌جمهوری و انتقادهای اخیر دولتی‌ها به صداوسیما» سناریویی است که قرار است به عزل آقای ضرغامی بینجامد.

آقای آشنا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در این زمینه گفته است که چنین سناریویی لازم نیست چرا که دوره ریاست آقای ضرغامی در اردیبهشت ماه سال ۹۳ به پایان می‌رسد.