فرار شورشیان و کارشناسان ایرانی از پایگاه هوایی

Yemen-1_0، ایران

مقاومت مردمی جنوب با حمایت نیروهای ائتلاف، روز گذشته به پیروزی جدیدی دست یافت و موفق شد کنترل پایگاه نظامی استراتژیک «العند» در استان لحج در جنوب یمن را به دست گیرد. این نیروها توانستند کنترل کامل این پایگاه هوایی را به دست گیرند. فرمانده نصر، سخنگوی پایگاه العند به «الشرق الأوسط» گفت که آزاد سازی العند ضمن از سر گیری عملیات «تیر طلایی» صورت گرفت که عدن را آزاد کرده بود و اینک آزاد سازی دو استان لحج و ابین را آغاز کرده که «العند» از آن جمله است.

نصر به فرار دسته جمعی شبه نظامیان حوثی و علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن اشاره کرد که با پیش روی نیروهای مقاومت و ارتش، مواضع خود را ترک کردند. وی همچنین اشاره داشت که فرمانده تازه تعیین شده حوثی ها در پایگاه هوایی به همراه کارشناسان ایرانی دیده شدند که در حال فرار به سمت فرماندهی محور در شرق بودند.

یک منبع نظامی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که یک نیروی نظامی متشکل از نزدیک به ۴ هزار مبارز و حدوداً ۴۰۰ خودروی نظامی از سمت منطقه الصبیحه در غرب، پایگاه را دور زدند و هم زمان جبهه خط مقدم در جاده اصلی شهرستان الحوطه، مرکز استان لحج، از سمت شرق، با شورشیان درگیر شدند. روز گذشته نزدیک به ۵۰ نفر از عناصر شبه نظامیان کشته و زخمی شدند و دهها تن از آن ها به اسارت گرفته شدند.

از سوی دیگر، علی شایف الحریری سخنگوی مقاومت جنوب به «الشرق الأوسط» گفت : « شبه نظامیان حوثی و نیروهای صالح با انجام اقدامی تروریستی، ۲۱ اسیر جنوبی از جوخه فرماندهی بن هرهره قهرمان را به روش وحشیانه ای اعدام کردند. این حادثه خطرناک، نقض آشکار حقوق اسرا و نقض معاهدات بین المللی است و از کارهای غیر انسانی به شمار می آید که با ارزش ها و تعالیم اسلامی منافات دارد». وی تأکید کرد: «شبه نظامیان با این عمل شنیع، فرماندهان و گروه خود را در دایره تنگی قرار می دهند و همه درب های نجات را می بندند».