شش تبعه اسلواکی که پیشتر آزاد شده بودند

شش تبعه اسلواکی که پیشتر آزاد شده بودند

خبرگزاری ایرنا امروز پنج‌شنبه ۲۱ آذر خبر داد، دو تبعه اسلواکی که از خرداد ماه به همراه شش هموطن دیگرشان در ایران دستگیر شده بودند، آزاد شده‌اند.

این خبر همزمان با ورود نخست وزیر این کشور، روبرت فیکو، به تهران به منظور مذاکره با مقامات ایرانی درباره آزادی اتباع این کشور، منتشر شد.

نخست‌وزیر این کشور با اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، فیکو از مهمان نوازی ایران در خصوص سفر اتباع و گردشگران آن کشور به تهران، قدردانی کرد و با بیان اینکه روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد، توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و گروه ۵+۱ را تبریک گفت.

وی گفت: «این توافق، فضای خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اروپا و ایران و اسلواکی ایجاد کرده است.»

جهانگیری در این دیدار گفت: ایران به عنوان یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای منطقه علاقمند است همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بانکی خود را با کشورهای اروپایی توسعه دهد.

معاون اول رییس‌جمهور ایران با اشاره به امضا اسناد موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این توافقات، زمینه تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور هر چه بیشتر فراهم شود تا طرفین در مسیر توسعه روابط اقتصادی، گام‌های بلندی بردارند.

خرداد ماه سال جاری مقامات قضایی ایران اعلام کردند ۹ تن که هشت نفرشان اسلواک و یک نفر ایرانی بودند، را به خاطر «فعالیت‌های غیر قانونی» دستگیر کردند. به گزارش قوه قضائیه ایران، این افراد که با عنوان « توریست ورزشی به ایران سفر کرده بودند» و در منطقه حفاظت‌شده‌ای در استان اصفهان نزدیک تاسیسات اتمی نطنز مشغول عکسبرداری بوده‌اند.

شش زندانی اسلواک در ۱۰ شهریور ماه به تشخیص مقامات ذی‌صلاح آزاد شدند اما دو تن دیگر آنان «برای تحقیقات بیشتر» در بازداشت باقی ماندند.

امروز، دو تبعه دیگر کشور اسلواکی، پس از آزادی، به سفارت اسلواکی در تهران تحویل داده شده‌اند. اکنون هر هشت تبعه این کشور که به اتهام «نقض قوانین داخلی» در ایران زندانی شده بودند آزاد هستند.

به گفته این افراد هدف آنان از این سفر تهیه یک فیلم مستند بود. آنان برای جمع‌آوری مواد اولیه فیلم دومشان به ایران رفته بودند. اولین فیلم این گروه سال گذشته درباره کوهنوردی در هیمالیا ساخته شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور گفته بود این افراد به دلیل قاچاق تجهیزات نامشخص بازداشت شده‌اند. این تجهیزات، واکی‌تاکی‌های دوبانده بوده که در ایران ممنوع هستند و همچنین دوربین‌های طراحی‌شده برای ورزش‌های سخت.

عباس عراقچی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران، تیر ماه عنوان کرد «عمل، رفتار و تجهیزات غیر متعارفی» داشتند و به دلیل «نقض قوانین» ایران توسط «مقام‌های انتظامی» دستگیر شدند.

عباس عراقچی گفته بود که «مراتب» این اتفاق به اطلاع دولت اسلواکی رسیده و ایران «طبق قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین» عمل کرده است.