الجزایر: بوعلام غمراسه
علیرغم سکوت سازمان‌های «خانواده انقلابی» الجزایر در برابر اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در رابطه با شکنجه سازمان یافته آزادی خواهان الجزایری، بزرگ‌ترین حزب اسلامی الجزایر در خصوص نام نبردن وی از هزاران مسلمانی که در این میان شکنجه شده بودند از مکرون انتقاد کرد.
به گزارش الشرق الأوسط، عبدالزراق مقری رئیس جنبش «مجتمع السلم» عنوان کرده که ما بی شک به موریس اودن افتخار می‌کنیم ولی رئیس جمهور فرانسه فقط از خانواده او عذرخواهی کرده و این نشان دهنده واقعیت نژادپرستانه فرانسه است که میلیون‌ها الجزایری را که شکنجه و کشته شدند را آدم حساب نکرده است.
وی اضافه کرد که مکرون روزی خواهد فهمید جرم و جنایاتی که در حق مسلمانان شد نیز نقض حقوق بشر بوده و این برخورد وی نشان دهنده بی احترامی وی نسبت به دولت و ملت الجزایر است.
از سوی دیگر، محمد صالحی رهبر حزب «العدل و البیان» نیز گفت که آیا این اعتراف به گناه است یا شفاف سازی تاریخی؟ اعتراف فرانسه به جنایات خود در حق موریس اودن خوب است اما او در کنار این فعال استقلال طلب، ده میلیون الجزایری که در طول استعمار الجزایر کشته شده بودند را فراموش کرده و فقط از همسر اودن عذرخواهی کرده است. این در حالی است که میلیون‌ها زن الجزایری امروز منتظر عذرخواهی او از آنها هستند.
در این میان، رجب الطیب زیتونی وزیر مجاهدین گفته است که جنایت‌های استعمار را کسی جز جاهلین تاریخ انکار نمی‌کند. ولی سازمان‌های «خانواده انقلابی» و به خصوص سازمان «مجاهدین» واکنشی نسبت به این موضوع نداشته‌اند.
در این راستا، خبرگزاری الجزایر از بنیامین ستورا تاریخدان مشهور فرانسوی نقل کرده است که اعتراف حکومت فرانسه به کشتن موریس اودن فعال استقلال‌طلب تاثیر بزرگی بر کسانی که این استعمار را تجربه کرده‌اند خواهد گذاشت.
وی افزود اعتراف او به این شکنجه‌ها حکم نهایی وی در خصوص انقلاب الجزایر نبوده بلکه روایت حقایقی تاریخی است که مورخین به ثبت رسانده‌اند و راه بحث و جدل را برای شهروندان در راستای رهایی از زخم‌های گذشته باز کرده و کسانی که در جنگ مشارکت داشته‌اند را تشویق به گفتن رنج‌هایی می‌کند که کشیده‌اند.
شایان ذکر است که مکرون هنگامی که نامزد ریاست جمهوری بود در فوریه ۲۰۱۷ به الجزایر آمده و در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی خود عنوان کرد که استعمار الجزایر توسط فرانسه جنایتی انسانی بود که شایسته محکومیت است.
الجزایری‌ها از سخنان مکرون این برداشت را کردند که وی در صورت رسیدن به منصب ریاست جمهوری، آمادگی عذرخواهی از ملت الجزایر را دارد.