Categories: خبر

آتش بس یمن در حال نوسان و دولت هادی از دیپلمات های خلیجی درخواست بازگشت می کند

جانشین ولیعهد عربستان سعودی با رئیس جمهور یمن تلاش های امداد رسانی را بررسی می کند

افراد مسلح مانع از فروش سوخت در ایستگاه عرضه سوخت در صنعا می شوند – عکس از رویترز

آتش بسی که قرار بود بنا به درخواست ائتلاف عربی از شب گذشته برای وارد کردن کمک های انسانی به شهرهای یمن به اجرا در آید، به علت تناقض در مواضع شورشیان حوثی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، به حال نوسان در آمده است.

ائتلاف دو روز پیش اعلام کرد که برای رساندن مواد امدادی از ساعت ۱۱:۵۹ شب یکشنبه- دوشنبه، برای مدت پنج روز آتش بس انجام خواهد شد. اما آتش بس چند ساعت پیش از آغاز، و پس از انتشار یک توییت در تویتر از سوی حوثی ها که در آن تأکید شده بود که عبد الملک الحوثی رهبر حوثی ها آتش بس را رد می کند، و آن را تنها به سود سازمان های القاعده و داعش می داند، این آتش بس در معرض نوسان قرار گرفت. این در حالی است که حمد البخیتی یکی از رهبران حوثی، در پی انتشار این توییت، در حساب خود در توییتر نوشت: «آقای عبد الملک الحوثی هیچ حساب کاربری در توییتر ندارد، و توییتی که رسانه ها نقل کرده اند.. صحت ندارد».

در همین حال دکتر عادل الشجاع، عضو دفتر سیاسی حزب کنگره عمومی خلق، که ریاست آن را صالح به عهده دارد، به «الشرق الأوسط» گفت: «آتش بس چه از دور چه از نزدیک برای حزب کنگره معنایی ندارد».

از سوی دیگر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی، روز گذشته از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن تماسی تلفنی دریافت کرد، و دو طرف در این تماس آخرین تحولات یمن را مورد بحث قرار دادند. آن ها همچنین همه راههای امداد رسانی و استفاده عربستان سعودی از تمامی امکانات خود برای تحویل کمک های امدادی و انسانی و پزشکی به مردم یمن در طول مدت آتش بس را مورد بررسی قرار دادند.

در همین حال شهر آزاد شده جنوبی عدن، شاهد پهلو گرفتن بزرگ ترین کشتی امداد رسانی عربستان سعودی به یمن بود، که در راستای اجرای دستورات ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی به یمن رسیده است. رأفت الصباغ، سخنگوی رسمی مرکز امداد رسانی ملک سلمان گفت: «کشتی «راه خیر» حاوی ۳۵۴۰ تن مواد غذایی و دارویی است».

هادی رئیس جمهور یمن هم به نوبه خود از اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن دعوت کرد که در نزدیک ترین زمان ممکن از شهر آزاد شده عدن بازدید کند تا از میزان خرابی هایی که به علت جنگ به این شهر وارد شده است مطلع شود.

در همین راستا، عز الدین الاصبحی وزیر حقوق بشر یمن با دکتر عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج، درباره بازگشت دیپلمات های خلیجی به عدن به بحث و بررسی پرداختند. الأصبحی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که الزیانی به این کار علاقمند است و با این پیشنهاد به صورت مثبت موافقت کرد.

اما در زمینه میدانی، منابعی از مقاومت عدن گزارش دادند که عبد الکریم الحوثی، برادر رهبر شورشیان، به همراه دهها تن از مسلحان حوثی و صالح به اسارت در آمدند.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post